Sökning: "barns lek och socialt samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden barns lek och socialt samspel.

  1. 1. Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Järvinen; Anneli Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; Yngre barn; Lek; Lärande; Sociala relationer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. LÄS MER

  2. 2. Skogens betydelse för barns lek och sociala samspel : En småskalig studie om förskollärares upplevelser kring skogen som plats för lek och socialt samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Eva Källberg; Jessica Svensson; [2024]
    Nyckelord :Lek; socialt samspel; naturmaterial; skogsmiljö; fantasi; handlingserbjudande; transformation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om förskollärares upplevelser kring skogens påverkan på barns lek och sociala samspel. Studien tar avstamp i en kvalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer har använts för att intervjua sju förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar kring arbetet med barns sociala samspel inom lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Andersson; Josefine Bodin; [2023]
    Nyckelord :Intersubjektivitet; Meningsskapande; Socialkonstruktionsism; Social lek; Socialt samspel; Pedagogens roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar kring arbetet med barns sociala samspel inom lek. Detta genom att ta reda på vad de ansåg att det fanns för möjligheter samt om det fanns några begränsningar i arbetet. LÄS MER

  4. 4. Lekens och artefakters betydelse för barns sociala samspel

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Bernicke Svensson; [2023]
    Nyckelord :Physical indoor environment; play; artifacts; social interaction; thematic analysis.; Fysisk inomhusmiljö; lek; artefakter; socialt samspel; tematisk analys.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how children's social interaction with each other is expressed in play at preschool using the physical indoor environment. A research question has been asked to make it possible to inquire into, which reads: How do children use physical artefacts in the indoor environment to create joint play activities? In order to get an answer to the question, a qualitative method is used where observation schedule and field notes stand for the collection of empirical material. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och begränsningar i barns sociala samspel på en mindre förskolegård : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Martin Wester; Sara Zöllmann; [2023]
    Nyckelord :affordance; agens; fri lek; friyta; naturligt material; skapat material; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka huruvida designen och innehållet på en mindre förskolegård bidrar med begränsningar eller möjligheter till det sociala samspelet. Ett etnografiskt förhållningssätt har använts som metod och innefattar deltagande observationer samt medföljande observationer, så kallade go-alongs. LÄS MER