Sökning: "barns lekmiljö"
Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden barns lekmiljö.
1. Skogslekplatsen : ett idéförslag för en lekmiljö i Hammarbyskogen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Med förtätning av städer riskerar grönområden att minska i storlek och antal. Det kan leda till sämre förutsättningar för barns lek, vilket kan påverka deras hälsa och utveckling negativt. Att vistas eller leka i naturen har visats sig ha flera positiva effekter. LÄS MER
2. Låt barnen leka! : Förskollärares resonemang om lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The study has been conducted with the purpose to increase knowledge about preschool teachers´ conceptions and how play emerges as a tool for stimulating children´s learning and development in the reasoning of preschool teachers. A qualitative method with semi-structured interviews and a flexible interview guide was used to collect data. LÄS MER
3. Mångfunktionella lekytor i den urbana staden : en studie av hur funktionerna lek och ekosystemtjänster samverkar
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Den ökade urbaniseringen medför flera hållbarhetsutmaningar gällande utvecklingen av våra städer och samhällen. Förtätning är det rådande stadsbyggnadsidealet då det anses hantera urbaniseringstrenden utmaningar. LÄS MER
4. Hur främjar leken språkutvecklingen? : Enkätstudie om pedagogers uppfattning om lekens betydelse för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Läroplan för förskolan, Lpfö 18 beskriver att barn har rätt att mötas i leken och lära tillsammans och Barnkonventionen hävdar att barn har rätt till lek och vara tillsammans med andra. Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om pedagogers resonemang och förhållningssätt till en språkstimulerande lekmiljö. LÄS MER
5. Förskolans inomhuslekmiljö : En intervjustudie med förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärarnas tankar kring inomhusmiljöns betydelse för att stimulera barns lek. Barns utveckling och lärande påverkas av förskolans miljö visas i tidigare forskning. Studien har använt kvalitativa semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER