Sökning: "barns matematik klassificering"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barns matematik klassificering.
1. "Ett två tre kakan är uppe" : Små barns matematik i förskolan
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bredare kompetens om hur små barn lär matematik i samspel med andra. De frågeställningar som arbetet har är följande: Vilka matematiskakunskaper använder små barn i samspel med andra? Vilken betydelse har omgivningen på barns matematikinlärning? Jag använde videoobservation som mätningsinstrument för att få svar på frågeställningarna. LÄS MER
2. Hur barn leker matematik : En observationsstudie gjord i förskolan
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera på vilka sätt matematik kommer till uttryck i barns lärande lek på förskolan. Vår frågeställning är: på vilka sätt kan matematik komma till uttryck i den lärande leken? Metodvalet till studien var videoobservation då den lärande leken skulle observeras i ett naturligt skeende. LÄS MER
3. "Man får två stycken var" : En studie om barns användande av matematiska begrepp i den fria leken inomhus på förskolan
M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka matematiska begrepp vi kan uppfatta att fyraåringar använder sig av under den fria leken inomhus på förskolan. Vi har också undersökt vilka leksituationer de befinner sig i när de använder sig av matematiska begrepp. LÄS MER
4. Matematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.
C-uppsats,Sammanfattning : SyfteSyftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn ommatematik.HuvudfrågorHur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggandematematik lyfter pedagogerna fram?Metod och materialMetoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiskakategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. LÄS MER
5. Matematik från grunden : sortering och klassificering med de yngsta barnen i förskolan
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att med hjälp av enkätintervjuer och observationer få mer kunskap om hur man arbetar med sortering och klassificering med de yngsta barnen i förskolan. Vi har intervjuat arbetslag som nyligen fått kompetensutveckling i matematik. LÄS MER