Sökning: "barns matematiska utveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 99 uppsatser innehållade orden barns matematiska utveckling.

  1. 16. Matematiska begrepp på ett digitalt sätt : En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om matematik och digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zeona Berndtsson; Mikaela Edvardsson; [2021]
    Nyckelord :Pedagoger; Matematik; Digitala verktyg; Läroplansteori; Didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : Vad barn gör framför “skärmen” är en omdiskuterad fråga. Vår studie syftar till att undersöka pedagogers uppfattningar av matematik och digitala verktyg och hur dessa ämnen kombineras med varandra i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 17. “När barnen själv förstår sambandet och ser kopplingen själv, det är så häftigt! -Det är därför man jobbar med det här.” : En kvalitativ studie om hur siffror och tal realiseras samt synliggörs i verksamheten ur fem förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Rustas; Maja Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Numbers; pre-school teacher; interview; observation; mathematics; Siffra; tal; förskollärare; intervju; observation; matematik;

    Sammanfattning : Siffror och tal är något som finns runt om oss i samhället. Barn stöter på siffror och tal i hemmet och förskolan på olika sätt, medvetet eller omedvetet. I förskolan är matematik ett ämne som cirkulerar aktivt i dagens verksamheter. LÄS MER

  3. 18. "Barnen kanske förstår att det är matematik utan att jag säger det" : Förskollärares beskrivningar av förskolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Veronica Sundkvist; [2020]
    Nyckelord :Fenomenografi; matematikundervisning i förskolan; matematisk medvetenhet; utbildning; urskiljning;

    Sammanfattning : I förskolan läggs grunden för barns utveckling av matematikkunskaper inför det livslånga lärandet och är därför viktigt att barnen får positiva erfarenheter av matematik. Studiens syfte ämnar att belysa förskollärares erfarenheter av att göra matematik urskiljbart i förskolans utbildning och som en del av barns matematiska utveckling. LÄS MER

  4. 19. "Hur mycket matematik du ser handlar bara om hur medveten du är" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av undervisning i matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Beckman; David Lindblom; [2020]
    Nyckelord :Matematik; förskola; undervisning; fenomenologi; läroplan; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en fenomenologisk ansats utforska hur förskollärarna uppfattar matematikundervisning i förskolan. För att undersöka detta använde vi oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Undervisning i förskolan för att tidigt upptäcka matematiska svårigheter : En studie i förskolan och förskoleklass utifrån förskollärarens uppdrag och tolkning av tidig matematisk undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annika Thörner; [2020]
    Nyckelord :Preschool; preschool class; teaching; learning; mathematics; Förskolan; förskoleklass; undervisning; lärande; matematik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to illustrate how preschool teachers interpret their assignment on the basis of the curriculum and work with children´s mathematical learning as well as how they follow up and demonstrate each child´s opportunities and difficulties for mathematics. The study also wants to highlight how the preschool class educators feel that the children from preschool have developed their mathematical ability when they start preschool class. LÄS MER