Sökning: "barns medbestämmande och inflytande"
Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden barns medbestämmande och inflytande.
11. Samtal med barnhandläggare : Om barn i familjehem och deras rätt att komma till tals
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this study was to examine how some child welfare case workers say they go about to give children in foster homes the opportunity to be heard. The idea was also to examine how much weight is given to the children’s views and if the respondents believe that the childrens right to be heard has improved over the time they have been working with foster children and if so, how? The study was conducted by using qualitative research method and the analysis of the results was made using Shier’s model of childrens participation. LÄS MER
12. "Fröken, fröken är det min tur nu?"- om barns demokratiska inflytande i samlingen
M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna aktionsforsknings syfte var att kartlägga förutsättningarna för att utveckla barns demokratiska deltagande och inflytande i skolans och förskolans samlingar. Forskningen genomfördes med kvalitativa metoder genom observationer och intervjuer. LÄS MER
13. Barns inflytande i den dagliga planeringen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Begreppet inflytande kan tolkas på många sätt. Tolkningar som medbestämmande, demokrati, deltagande och självbestämmande är begrepp som vi mött i olika dokument och i olika litteraturer under arbetets gång. Vi har blivit medvetna om att forskare och författare har skilda meningar angående betydelsen i begreppet inflytande. LÄS MER
14. Medbestämmande i samling och tema på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares och barns syn på medbestämmande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundFör att barn ska utvecklas till självständiga och demokratiska individer bör de få vara medbestämmande i situationer som rör deras vardag, exempelvis samling och tema. För att samling och tema ska bli meningsfullt för barnen bör deras intressen, tankar och åsikter synliggöras. LÄS MER
15. I dag blir det inga cyklar... : En essä om barns delaktighet och inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : Min essä har utgått ifrån händelser i mitt yrkesverksamma liv som jag inte tycker mig ha reflekterat klart över. Syftet med essän har varit att synliggöra vilka konsekvenser pedagogers förhållningssätt och syn på barn samt deras föräldrar har för barnens vistelse på förskolan. LÄS MER