Sökning: "barns medievanor"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns medievanor.

  1. 1. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Nikola Majerle; [2022]
    Nyckelord :Barn 3-5 år; språkutveckling; kognitiv hemmiljö; digital medieanvändning; STIMQ-2; MAQ; SECDI-III;

    Sammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER

  2. 2. Från bok till cyberbok?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Kim Jansheden; [2017]
    Nyckelord :literacy; läsfrämjande; barns läsning; elevers läsning i högstadiet; läsmotivation; förlags- och bokmarknadskunskap; Languages and Literatures; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Ämnet för denna uppsats är högstadieelevers läs- och medievanor och hur deras minskade intresse för skönlitterär läsning kan belysas ur två perspektiv: hur barns literacyutveckling ligger till grund för deras medieanvändning och hur den avgör om de upplever ett medium som omedelbart eller hypermedierat. Syftet är att försöka ta reda på om det finns möjligheter att förena de digitala världar som barn ofta vistas i med skönlitterär läsning. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskors erfarenheter av barns digitala medieanvändning samt skolsköterskors hälsofrämjande arbete inom området : "Det är så himla vitt och brett och inte är det lätt heller"

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Katrin Ekdahl; Karin Hägerdal; [2016]
    Nyckelord :Students; health promotion; school nurse; digital media; Elever; hälsofrämjande; skolsköterska; digitala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitala medier är en del av de flesta barns vardag idag. Diskussioner om huruvida detta påverkar barns fysiska och mentala hälsa framhävs emellanåt i olika medier. Samtidig som det även diskuteras om positiva effekter. Skolsköterskan träffar alla elever och har en viktig funktion i det hälsofrämjande arbetet. LÄS MER

  4. 4. Föreställningar om femåriga barns språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emmie Petersson; Theodora Stenson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats står de utvalda pedagogernas och föräldrarnas uppfattning kring vilka faktorer som förekommer i barnens omgivning i fokus. Faktorerna som uppsatsen fokuserar på är förskolans verksamhet, barnens medievanor och läsning samt deras hemförhållanden. LÄS MER

  5. 5. Barn och medier– i lekens värld

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Emmelie Olsson; Thereze Åkesson-Hallberg; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar hur barns medieanvändande återspeglas i deras lek på förskolan. Hur bearbetar barnen det de ser på TV eller spelar på datorn i sin lek? Utgångspunkten för arbetet är det sociokulturella perspektivet. Barnen i förskolan kommer från olika sociala miljöer och med sig har de alla individuella erfarenheter. LÄS MER