Sökning: "barns motorik i skogen"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden barns motorik i skogen.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om utomhuspedagogik : möjligheter, hinder och platsens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Zanna Öhrbom; Roxana Rosca; [2020]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; natur; lärande; sinnen; intervjuer; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare förhåller sig till utomhuspedagogik, samt ta reda på vilka möjligheter och hinder som finns i arbetet med utomhuspedagogik. Studien syfte är också att belysa platsens betydelse i relation till barns lärande utomhus. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers uppmuntran till fysiks aktivitet : En kvalitativ interjuvstudie om hur utemiljön och närmiljön används för att stimulera fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Victoria Torgin; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; motor skills; development of motor skills; neighborhood; outdoor environment.; Fysisk aktivitet; motorik; motorisk utveckling; närmiljö utemiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger upplever att de stimulerar barns fysiska aktivitet på förskolan med fokus på utemiljön. Metoden som användes i denna studie var kvalitativa interjuver där totalt sex pedagoger intervjuades på fyra olika förskolor. Studiens teoretiska utgångspunkt är Reggio Emilia. LÄS MER

  3. 3. ”Barn kan inte vara stilla ochska inte vara stilla” : En studie om barns rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Bonde; Johanna Sandström; [2016]
    Nyckelord :Förskollärare; Motorik; Utveckling;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i vår syn på och intresse av rörelse, med utgångspunkt i detta vill vi ta reda på om förskollärarna i denna studie arbetar med rörelse tillsammans med barn i den dagliga verksamheten, i så fall på vilket sätt och varför. Vi tar upp för området relevant litteratur som beskriver hur rörelse påverkar barns utveckling positivt både fysiskt och psykiskt. LÄS MER

  4. 4. ”Skogen ger så mycket mer än en vanlig förskolegård” : En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring arbetet med barns motoriska utveckling i den närliggande utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Simon Peltola; Suzette Svensson; [2016]
    Nyckelord :utomhusmiljö; förskola; utomhuspedagogik; motorik;

    Sammanfattning : Studien behandlar förskollärares tankar kring hur de arbetar med barns motorik i den närliggande utomhusmiljön. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare med stort engagemang för utomhusaktiviteter främjar alla barns motoriska utveckling i utomhusmiljön. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarnas arbete och medvetenhet kring barns motoriska utveckling : En studie om hur förskollärare arbetar för att främja barns motoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Elm; [2014]
    Nyckelord :Preschool; preschoolteacher; motor; motor skills; motor developement; motor training; Förskollärare; förskola; motorik; motorisk utveckling; motorisk träning;

    Sammanfattning : Goda möjligheter till rörelse och medveten motorisk träning skapar goda möjligheter för barn att utveckla motoriska färdigheter, vilket kan leda till bättre skolprestationer. Forskning visar att dagens stillasittande aktiviteter så som tv, surfplattor och datorer m.m. LÄS MER