Sökning: "barns motoriska utveckling förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden barns motoriska utveckling förskola.

  1. 1. Barns motoriska utveckling i förskolan : En studie om förskollärares arbete i utomhusmiljöer och vid riskfylld lek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Karlsson; Johanna Marie Wade; [2023]
    Nyckelord :Preschool; motor development; outdoor environments; risky play; preschool teachers; Förskola; motorisk utveckling; utomhusmiljö; riskfylld lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Barns motoriska utveckling är en viktig del av arbetet i förskolan. I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. 9) står det att förskolans uppdrag är att utmana och främja barns motoriska utveckling och lärande i varierande miljöer. LÄS MER

  2. 2. Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljöer : En intervjustudie av förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Jäderberg; Katja Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; fysisk aktivitet; förskola; inomhusmiljö; rörelse;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn är mer stillasittande idag än någonsin, mycket på grund av användandet av teknik och fritidsaktiviteter med låg aktivitetsnivå. Studier som lyfts i undersökningen visar att barns första fem år kantas av snabb mental och kroppslig utveckling och att det är under dessa tidiga år som vanor och livsstilsmönster etableras inför framtiden. LÄS MER

  3. 3. "Allt du gör inne, kan du göra ute" : En intervjustudie om förskollärares syn på undervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Terese Svensson; Liselotte Bertilsson; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; utomhus; utomhusvistelse; utvecklingspedagogisk teori; lärandets objekt; lärandets akt; barnperspektiv; barns perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares syn på undervisning utomhus, med särskilt fokus på vad barn lär och hur undervisningen bedrivs. Studiens syfte har konkretiserats till två forskningsfrågor som lyder: ”Hur motiverar förskollärare undervisning utomhus i förhållande till barns lärande och utveckling?” och ”Hur använder förskollärare utomhusmiljön för att bedriva undervisning utomhus?”. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och svårigheter med odling på två förskolegårdar i Mellansverige : en intervjuundersökning av Backa förskola och Ringmurens förskola

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Clara Bornfeldt Persson; [2022]
    Nyckelord :odling; förskolor; barn; lagstiftning;

    Sammanfattning : Barns utveckling kan påverkas positivt av odling som pedagogiskt verktyg, varför förskolor är en lämplig plats att använda odlingar på. Det finns både lagar som kan uppfyllas genom odling med barn, och lagar som begränsar användningen av odlingar. LÄS MER

  5. 5. Rörelseaktiviteter i inomhusmiljön på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på rörelseaktiviteter inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessica Säll; Sara Wardak; [2022]
    Nyckelord :preschool; indoor environment; exercise activities; motor skills; förskola; inomhusmiljö; rörelseaktiviteter; motoriska färdigheter;

    Sammanfattning : Tidigare forskning påvisar att det förekommer mycket stillasittande när barn befinner sig på förskolan och är barn fysiskt aktiva är det främst i utomhusmiljön. Forskningen visar även att få barn utveckla de grundläggande motoriska färdigheterna i tidig ålder kan det förbättra barns sociala beteende samt den kognitiva utvecklingen. LÄS MER