Sökning: "barns perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 2332 uppsatser innehållade orden barns perspektiv.

  1. 1. Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Maj; Cathrine Jovander; [2020-01-16]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; skolan; förskolan; förhållningssätt; delaktighet; miljö;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kringbegreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hurförskollärarna resonerar kring att arbeta inkluderande i förskolan med fokus på barn i behov avsärskilt stöd.Centrala frågeställningar i föreliggande studie är följande:1. LÄS MER

  2. 2. Förtätningen av staden - ett hot mot barns lek på förskolegården? : En kvalitativ observationsstudie av förskolegårdar i stadsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elsa Axelsson; Sofia Fröjdman; [2020]
    Nyckelord :förskolegården; sociokulturellt perspektiv; observation; lekvärdsfaktorer; stadsmiljö; socialt samspel;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur storleken på förskolegården i stadsmiljö påverkar barns utomhuslek. Studien syftar även till att undersöka till vilka aktiviteter gården nyttjas samt hur förskolegården har en betydelse för barnens sociala samspel. LÄS MER

  3. 3. Inskolning - små barns början till ett livslångt lärande : En kvalitativ studie om inskolning utifrån ett anknytningsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hawalul Askar; Azra Kilincer; [2020]
    Nyckelord :förskola; inskolning; anknytning; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur förskollärare och barnskötare arbetar med inskolning utifrån ett anknytningsteoretiskt perspektiv. Kvalitativa intervjuer av verksamma pedagoger från tre förskolor genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Att skapa sin barndom i flyktingskap - En studie om hur emotioner hos ensamkommande barn i Jordanien påverkar konstruktionen av deras barndom

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Moa Irekvist; [2019-10-08]
    Nyckelord :barndom; vardagsliv; ensamkommande barn; emotioner känslor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att fylla en kunskapslucka kring hur emotioner hos ensamkommande barnpåverkar konstruktionen av dessa barns barndom. Studiens undersökningsgrupp bestod av nioensamkommande, nätverksplacerade barn i Amman, Jordanien. LÄS MER

  5. 5. Får barnet vara med?En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares upplevelser av barns delaktighet i socialtjänstens utredningsarbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Madeleine Olsen; Rasmus Johansson; [2019-10-07]
    Nyckelord :barn; delaktighet; socialsekreterare; utredningsarbete;

    Sammanfattning : Barns rättigheter är idag en omtalad fråga i världen, och barns rätt till delaktighetär ett väl utforskat ämne. Syftet med vår studie var att undersökasocialsekreterares upplevelser av att arbeta för barns rättigheter till delaktighet iutredningsarbetet. LÄS MER