Sökning: "barns relationsarbete i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden barns relationsarbete i förskolan.
1. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER
2. Skrattar barnet, så skrattar jag : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar vidinskolning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbetssätt vid barns inskolning i förskolan. Studien fokuserar på vad och hur förskollärarna beskriver att de gör under inskolningen för att ta reda på barns erfarenheter och relatera dem till undervisning och lärande. LÄS MER
3. "Nej! Du får inte leka med oss" : Inkludering och exkludering i barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka pedagogers uppfattningar om barns inkludering och exkludering i den fria leken, samt pedagogers beskrivningar av att arbeta förebyggande mot exkludering. Materialet i studien samlades in genom tio kvalitativa intervjuer med förskollärare och barnskötare från olika förskolor. LÄS MER
4. Att skapa goda relationer i förskolan : Förskolepersonalens syn på relationsskapande till barn i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Goda relationer påverkar barns utveckling och lärande. Personalen i förskolan ska skapa relationer som är personliga till varje enskilt barn oavsett deras olika förutsättningar och behov så att de får möjlighet att utvecklas och lära sig. LÄS MER
5. Pedagogers uppfattningar av möjligheter respektive begränsningar med tecken som stöd i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att undersöka elevers relationsarbeten i skolan utifrån lärares och rektorers perspektiv. Syftetmed föreliggande studie är att undersöka hur lärare och rektorer uppfattar begreppet relationsarbetes innebördoch hur de menar att de arbetar kring elevers relationsarbete. LÄS MER