Sökning: "barns självbild i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden barns självbild i förskolan.

  1. 1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Strömberg; Sabrina Pijuk; [2024-02-26]
    Nyckelord :Rasifiering; Rasism; Antidiskrimineringsarbete; Pedagogens förhållningssätt och Pedagogiskt ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER

  2. 2. Makt och rutiner i förskolan : En studie om pedagogers inflytande och barns ageranden vid måltidssituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Widesköld; Caroline Gerdin; [2023]
    Nyckelord :pedagogisk makt; barns agerande; relationer; självbild; måltidssituationer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur pedagoger använder sin makt vid måltidssituationer i förskolan för att främja barnens självbild och utveckling, samt hur barnens reaktioner påverkar pedagogers fortsatta maktanvändning. För att besvara detta syfte har en kombination av webbenkät och observationer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Alla barn får vara med och leka, eller? : En studie om pedagogers förhållningssätt för att förebygga och motverka utanförskap i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Nilsson; Sofie Schildt; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; exkludering; fri lek; inkludering; pedagogers förhållningssätt; utanförskap;

    Sammanfattning : Att förskolan ska vara en plats som bidrar till social gemenskap som gynnar barns självbild är något som lyfts i  Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018). Men är det verkligen så enkelt?  Var drar man som pedagog gränsen mellan att låta barn exkludera andra för att skydda den pågående leken men att samtidigt sträva efter att alla barn ska ges möjlighet till inkludering och delaktighet? Studiens syfte grundar sig i frågor som har väckts hos oss när vi diskuterat barn i utanförskap och utifrån dessa frågor vill vi undersöka hur pedagoger beskriver utanförskap i den fria leken, samt hur pedagoger arbetar för att motverka utanförskap i barns fria lek. LÄS MER

  4. 4. Rätt kunskap och bemötande kan bidra till att barn med ett utagerande beteende får en positiv tid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nathalie Forss; [2020]
    Nyckelord :Självbild; självkänsla; strategier; utagerande barn; välbefinnande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra vilka strategier förskollärare beskriver att de använder i det dagliga arbetet med barn som har ett utagerande beteende och hur deras behov möts. Syftet har vidare varit att ta reda på hur dessa barns självkänsla och självbild stärks för att ett välbefinnande ska främjas. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i förskolan : - En studie om förskollärares arbete med och uppfattningar om högläsningens betydelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Antonsson; Hanna Jörgensen; [2019]
    Nyckelord :: Boksamtal; Förskola; Högläsning; Läsmiljö; Pedagogers uppfattningar; Utveckling Lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex förskollärare på sex olika förskolor beskriver sitt arbete med högläsning och vilka uppfattningar de har om högläsningens betydelse för barns utveckling och lärande. För att kunna närma oss förskollärarnas egna uppfattningar om högläsningens betydelse och ta del av deras redogörelser för deras arbete med högläsning i förskolans verksamhet, har vi utfört vår undersökning som en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER