Sökning: "barns självbild"
Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden barns självbild.
1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER
2. Kan brandmannen vara en flicka? : En empirisk studie om elevers uppfattning om yrken i relation till kön.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Förevarande studies är att undersöka elevers uppfattningar om yrken i förhållande till kön och huruvida elevens könstillhörighet har påverkan på deras inställning. Studien ämnar även att studera om litteratur kan inverka på elevers uppfattningar om yrken. LÄS MER
3. ”Ibland kan man känna när man kommer hem att jag har inte ens sagt hej till alla idag. Och det gör nästan ont i hjärtat.” : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems arbete för att stärka elevers självbild
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka med vilka metoder och arbetssätt lärare i fritidshem arbetar för att stärka elevers självbild och hur lärare i fritidshemmet upplever i verksamheten möjligheter och utmaningar med detta arbete. Detta genom att problematisera bristen på konkreta arbetssätt i läroplanen som lärare i fritidshem skulle använda sig av i praktiken. LÄS MER
4. Makt och rutiner i förskolan : En studie om pedagogers inflytande och barns ageranden vid måltidssituationer.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur pedagoger använder sin makt vid måltidssituationer i förskolan för att främja barnens självbild och utveckling, samt hur barnens reaktioner påverkar pedagogers fortsatta maktanvändning. För att besvara detta syfte har en kombination av webbenkät och observationer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER
5. Sociala relationers och interaktioners påverkan på läsmotivation : En forskningsöversikt
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Eftersom läsning är centralt för skolarbete och kunskapsinhämtning och aktuella rapporter visar på barns sjunkande läsintresse, är det av vikt att skolan arbetar med att stärka läsmotivationen hos eleverna. Faktorer som forskning pekar på som betydelsefulla för läsmotivation är bland annat självtillit, självbild och upplevd autonomi. LÄS MER