Sökning: "barns sociala egenskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden barns sociala egenskaper.

  1. 1. Att bygga trygga relationer : Hur förskolläraren bygger relationer till barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Arrheden; Emelie Dahlenlund; [2023]
    Nyckelord :Attachment; building relationships; high quality relationship; insecure connection; security; Anknytning; högkvalitativa relationer; otrygg anknytning; relationsbyggande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare gör för att bygga trygga relationer till barnen i förskolan samt undersöka varför anknytning är en viktig del i relationsbyggandet. Tidigare forskning påvisar att trygga anknytningar mellan förskollärare och barn har en positiv effekt på barns sociala utveckling, både i det tidiga och senare stadiet i livet. LÄS MER

  2. 2. Socialt arbete med föräldrar som har kognitiva svårigheter : De kontextuella aspekternas betydelse i bedömningen av föräldraförmågan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johnna Björklund; Maria Mäkelä; [2023]
    Nyckelord :Cognitive difficulties; childcare investigations; approach; contextual factors; Kognitiva svårigheter; barnavårdsutredning; förhållningssätt; kontextuella faktorer;

    Sammanfattning : Denna studie är en samverkansuppsats med SUF – kunskapscentrum i region Uppsala.SUF arbetar gentemot professionella och bidrar med information om föräldrar som har kognitiva svårigheter. Dessa familjer är en grupp som ofta är mer missgynnade än andra familjer. LÄS MER

  3. 3. Tala är silver, bilder är guld : En socialsemiotisk studie om bildstöd och Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) som multimodala och meningsskapande verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Eriksson; Maria Burlin; [2021]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; socialsemiotik; AKK; bildstöd; TAKK; kommunikation; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att inventera och jämföra materialen bildstöd och TAKK som multimodala och inkluderande verktyg i förskolan samt att undersöka vilket meningsskapande materialet kan ge barn i förskolan. I studien har fotografier av bildstöd och TAKK insamlats och en tematisk analysmetod i kombination med ett socialsemiotiskt perspektiv har använts. LÄS MER

  4. 4. “Vem bestämmer vad som är tjejsaker och killsaker? - Jag vet inte… det bara är så” : En kvalitativ studie om barns syn på leken i förskolan ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Karlsson; Anna Lundgren; [2021]
    Nyckelord :förskolebarn; lek; kamrater; genus; kön.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra barns lek i förskolan utifrån ett genusperspektiv. En kvalitativ forskningsmetod tillämpades där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tolv barn i ålder 4–6 år, på två olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. Barns perspektiv på framtidens resor med autonom buss

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Kristina Larsson; [2021]
    Nyckelord :Children’s independent mobility; Sustainable urban mobility; Autonomous public transport; Self- driving buses; Barns oberoende mobilitet; Hållbar urban mobilitet; Autonom kollektivtrafik; Självkörande bussar;

    Sammanfattning : Barns mobilitet och möjlighet att på egen hand ta sig runt i staden har minskat och begränsas idag i stor utsträckning av otrygga trafiksituationer. I och med sin begränsade oberoende mobilitet exkluderas barn från stadsrummet och dess faciliteter. LÄS MER