Sökning: "barns socialisation genus"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns socialisation genus.

  1. 1. Högläsning i förskolan - en del i formandet av barns identitet? : En systematisk litteraturstudie rörande rörande barnböckers innehåll samt pedagogers arbete med barnböcker, granskat ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Lundkvist; Charlotta Persson; [2017]
    Nyckelord :barnböcker; demokrati; didaktik; förskola; genus; högläsning; jämställdhet; literacy; makt; självständigt subjekt; socialisation; språkutveckling; stereotypa könsroller; systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan framhåller vikten av att verksamheten i förskolan ska främja alla människors lika värde oavsett kön (Skolverket, 2016). Likaså framgår att pedagoger ska arbeta aktivt med att motverka stereotypa könsroller (ibid.). I samband med högläsning i förskolan tillägnar sig barn kunskap inom området literacy. LÄS MER

  2. 2. Konstruktioner i barnböcker : en analys av LasseMajas detektivbyrå utifrån genus- och rollteori

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Rebecka Söderström Gardevåg; Patrik Malm; [2015]
    Nyckelord :genusteori; genus; rollteori; roller; normer; strukturfunktionalism; konstruktionism; konstruktioner; socialisation; LasseMaja; LasseMajas detektivbyrå; bildanalys; textanalys; barnböcker;

    Sammanfattning : Studien syftar till att granska genus- och rollkonstruktioner i barnböcker utifrån frågeställningarna; hur ser genus- och rollkonstruktioner ut i de studerade böckerna? Böcker är en viktig källa i barns socialisationsprocess (Hulth & Schönbäck, 2011). Studien utgår från konstruktionismen, och använder sig av bild- och textanalys för att studera LasseMajas detektivbyrå. LÄS MER

  3. 3. Kamratposten i genusfabriken : en studie av hur genus konstrueras i Sveriges största barntidning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Charlotta Strohkirch; Fideli Österström; [2014]
    Nyckelord :Könsrollssocialisation; Socialisation; Könsstereotyper i Kamratposten; Barn och genus; Genusordning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är skriven av Charlotta Strohkirch och Fideli Österström, och är författad i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. Uppsatsens titel är ”Kamratposten i genusfabriken - En studie av hur genus konstrueras i Sveriges största barntidning”. LÄS MER

  4. 4. Hur och med vad leker flickor och pojkar i förskolan? En komparativ kvalitativ studie om barns lek och deras val av material i Sverige och i Bosnien-Hercegovina

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cerima Hurtic Ahmetasevic; [2014]
    Nyckelord :Genus; Könssocialisation; Könsroller; kvinnligt; Könsrollsförväntningar; Könsstereotypiskt material; Manligt; Socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en komparativ studie och undersöka vilken typ av material barn på två förskolor i två länder använder sig av och hur de använder material i sin lek. Förskolorna ligger i Sverige och Bosnien-Hercegovina. Metoden bestod av observationer i de två förskolorna och pågick i fyra dagar i varje förskola. LÄS MER

  5. 5. Barns könsstereotypa tankar kring leksaker : Yttre påverkans vikt i form av syskon samt föräldrars tankesätt kring könsroller och barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Hedlund; Marcus Kohlin; [2012]
    Nyckelord :Preschool; gender; social class; gender roles; gender stereotypes; toys; socialization; siblings; level of education; Förskola; genus; klass; könsroller; könsstereotyper; leksaker; socialisation; syskon; utbildningsnivå;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar ämnet genus med fokus på en grupp femåriga barns tankar om leksaker och kön. Syftet utgörs av att undersöka om en grupp pojkar och flickor vid femårsålder tänker könsstereotypt om leksaker. Samt om dessa eventuella könsstereotypa tankar kan kopplas till föräldrarnas utbildningsnivå. LÄS MER