Sökning: "barns språk i skolan -transkribering i observationer"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns språk i skolan -transkribering i observationer.

  1. 1. Stöttning av talspråkliga färdigheter : Aktiviteter och interaktioner i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Konstantakis; [2018]
    Nyckelord :Oral skills; activities; interactions; support; the proximal zone of development; Communication Supporting Classrooms Observation Tool CSCOT ; Talspråkliga färdigheter; aktiviteter; interaktioner; stöttning; den närmaste proximala utvecklingszonen; Communication Supporting Classrooms Observation Tool CSCOT ;

    Sammanfattning : De talspråkliga färdigheterna har en avgörande betydelse för barns kunskapsutveckling och ligger till grund för både läs- och skrivförmågor. Det är således av vikt att skolan erbjuder elever möjlighet att utveckla dessa. LÄS MER

  2. 2. "I början kanske det kan vara bättre att använda dator" : Barns tankar och upplevelser om arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Elisabeth Hagemann; Åsa Timring; [2015]
    Nyckelord :digitala verktyg; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få ökad kunskap om hur elever upplever arbetet med digitala verktyg i sin läs- och skrivinlärning. Vårt intresse var att undersöka utifrån ett barnperspektiv och förmedla barns perspektiv. Tidigare forskning kring hur elever upplever och ser på digitala verktyg finns det lite om. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet - Möjlighet eller hinder? : En intervjustudie om hur pedagogerna i förskolan stödjer flerspråkiga barns språk- och identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Pettersson; Jenny Pokosta; [2015]
    Nyckelord :Interkulturell pedagogik; specialpedagogik; mångkulturell identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få en fördjupad kunskap om hur förskolan stödjer och stimulerar flerspråkiga barns språkutveckling, kommunikationsförmåga och identitetsskapande. Vi har valt att studera detta ämne ur ett specialpedagogiskt perspektiv då vi upplevde att detta var en grupp som inte får det stöd i förskolan och skolan som de skulle behöva. LÄS MER

  4. 4. ”På vilket sätt är bild ett jagstärkande och ett stimulerande bidrag i förskolan, skolan och på fritidshem?”

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ulrika Hammar; Doris Tamm; [2012]
    Nyckelord :Identitet; språk; fantasi; kreativitet;

    Sammanfattning : Genom denna studie vill vi ta reda på bildens potential i förskola, grundskola och fritidshem. På vilket sätt kan bilden främja både barns tänkande och språk? Vi tror att det är lika viktigt att stärka barns identitet som det är att höja elevers färdighets- och kunskapsnivåer. LÄS MER

  5. 5. Ord och bild i samspel : En studie av sex högstadieelevers textstrategier vid kunskapsredovisning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Lena Andersson; [2007]
    Nyckelord :ord; text; bild; vidgat textbegrepp; kunskapsredovisning; ord och bild i samspel;

    Sammanfattning : Vårt informationstäta samhälle, som är fullt av texter och bilder, ställer krav på oss medborgare både i vårt privatliv och i vårt arbetsliv. Dessa samhälleliga krav innebär bland annat att det inte längre är tillräckligt att kunna läsa och skriva olika texter. LÄS MER