Sökning: "barns språkutveckling uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden barns språkutveckling uppsats.

  1. 1. Barns språkutveckling i förskolan : Hur ser förskollärarna på arbetet med barns språkutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alicia Byström; Jessica Ljunglöf; [2023]
    Nyckelord :Alternativ kommunikation; Förskollärares förhållningssätt; Högläsning; Språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att få en djupare inblick i hur pedagoger beskriver arbetet med språkutveckling och hur de kan stötta barnens språkutveckling. Vi har genomfört åtta semistrukturerade intervjuer för att få undersöka vad förskollärarna gör för att hjälpa barnen att utveckla sitt språk. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling för flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Adam Kadim; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; tvåspråkiga; modersmål; förskollärare;

    Sammanfattning :   Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förskolepedagoger resonerar om och arbetar med flerspråkiga barns språkutvecklingen kopplat till modersmålet bland flerspråkiga barn.   I den forskning jag använda en kvalitativ metod. Jag utfört studien genom att undersöka tre olika förskolor i Malmö. LÄS MER

  3. 3. "Allt vi gör ska vi tänka att det ska generera i språkutveckling" : En uppsats om förskollärares beskrivningar och erfarenheter av hur arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling går till.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ofelia Enegård Frenker; Elin Pettersson; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; språk; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka förskollärares beskrivningar och erfarenheter kring arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling. Den sociokulturella teorin och ramfaktorteorin har tillämpats och behandlats med en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare ligger till grund för resultatet. LÄS MER

  4. 4. Ett urval förskollärares uppfattningar om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Forslund; Satsuki Yoshie; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; miljö; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen om hur högläsning kan användas och utformas av förskollärare i förskolans vardag för att främja yngre barns språkutveckling och socialt samspel. För att undersöka förskollärares syften och arbete med högläsning valdes intervju som metod. LÄS MER

  5. 5. ”Det är en enorm vinst att jobba med flerspråkiga barn” : En intervjustudie med sex förskolepedagoger om deras uppfattningar av att arbeta språkutvecklande och inkluderande med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Kersten; Karolina Söderqvist; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; språkutveckling; inkludering; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar sex förskolepedagogers syn på flerspråkighet samt de flerspråkiga barnens språkutveckling i förskolan. Syftet är att bidra med kunskap om några olika uppfattningar som förskolepedagoger har av att arbeta språkutvecklande och inkluderande med flerspråkiga barn i förskolans verksamhet. LÄS MER