Sökning: "barns språkutveckling vad högläsning har för betydelse i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden barns språkutveckling vad högläsning har för betydelse i förskolan.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om och arbete med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanaa Ahmad; [2024]
    Nyckelord :Aktivitetsprioritering; Förskola; Högläsning; Pedagogiska metoder; Språkutveckling;

    Sammanfattning : I förskolemiljön utgör högläsning ett pedagogiskt verktyg som förskollärare kan tillämpa för att främja barns språkutveckling och understödja sociokulturellt lärande. Enligt läroplanen för förskolan bör högläsning vara en del av förskolans vardag, men det exakta utförandet överlåts till förskollärarens egna pedagogiska bedömningar. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan - Utifrån förskollärares resonemang. ”Vi har böcker, vi har tid och vi har barnen så vi ska bara göra det” : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linnea Alvarado; Elina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; barns språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; boksamtal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt senaste rapporten från PIRLS fortsätter skriv- och läsförståelse hos barn i årskurs 4 att minska, vilket enligt Skolverket är oroväckande. Förskolan är en betydelsefullarena där barn skapar en tidig nyfikenhet till läsningen, och där barnens intresse för att läsa på egen hand skapar en god grund för att vända den negativa trenden senare i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. ”Kan vi fortsätta läsa boken nu?” : En kvalitativ studie om barns deltagande under högläsning och utformningen av deliberativa samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jennie Telander; Christina Caceres; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; förskollärare; kommunikation; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Läsförståelsen hos barn i skolan har minskat och det diskuteras vilka insatser som behövs för att vända denna trend redan i förskolan. Vi har därför valt att skriva om högläsningen i förskolan och vilka faktorer som påverkar dess möjligheter/utformning. LÄS MER

  4. 4. Högläsningens betydelse för barns språkutveckling : Med teoretiska utgångspunkter i design för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Camilla Fares; Makeda Araya; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; design i lärande; design för lärande; högläsning; språkutveckling; socialsemiotik; meningsskapande; multimodalitet; transformationer;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur barn skapar språkliga erfarenheter under och efter högläsning i förskolan. Med teoretiska utgångspunkter i design för- och i lärandeperspektiv undersöks vad barns reflektioner blir av böcker och hur de kan stöttas i sin språkutveckling samt hur barnen transformerar sin förståelse av sagan. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i förskolan : En undersökning om förskollärares syn på högläsning och högläsningens betydelse för barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ebba Holmqvist; Josefin Kindberg; [2023]
    Nyckelord :Follow-up; Language development; Preeschool; Read aloud; Förskola; Högläsning; Språkutveckling; Uppföljning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to an increased understanding of how preschool teachers work with reading aloud in preschool and what they think about reading aloud as a way of working for children's language development. To investigate this and to gather empirical evidence, we have used qualitative interviews where we interviewed ten working preschool teachers. LÄS MER