Sökning: "barns tankar om att vara vuxen"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden barns tankar om att vara vuxen.

  1. 1. En jämförande intervjustudie av barnskötares och förskollärares syn på lekens betydelse för barns utveckling och lärande : Att vara med i leken, det har jag nog alltid varit!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Lovisa Marklund; Filip Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Child carer; communication; free play; preschool teacher; social interactions.; Barnskötare; förskollärare; kommunikation; lek; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka om det finns likheter och skillnader mellan barnskötare och förskollärares syn på lekens betydelse för barns utveckling och lärande. Undersökningen skedde genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare och barnskötare baserat på deras tankar och åsikter. LÄS MER

  2. 2. Vad händer efter döden morfar? Hur barnlitteratur kan användas som stöd i samtal om döden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Brattström; Moa Talbäck; [2020]
    Nyckelord :Skola; samtal; stöd; sorg; tankar; döden; bilderbok;

    Sammanfattning : Döden kan ses som ett tabubelagt och skämmande ämne som både vuxna och barn har svårtatt prata om. För att inte uppröra barnet undviker ofta vuxna att prata om döden vilket bidrartill att barnen även tar avstånd ifrån ämnet. LÄS MER

  3. 3. Resiliens hos barn till föräldrar som missbrukar : Några professionellas syn på utveckling av resiliens

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lovisa Hellberg; Nelly Olin; [2019]
    Nyckelord :Skyddsfaktor; resiliens; barn; missbruk; föräldrar; familj;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka professionellas erfarenheter och tankar om utveckling av resiliens hos barn till föräldrar med missbruksproblem samt hur barnen påverkas av problematiken hemma. Studien har en kvalitativ forskningsansats med en fenomenologisk utgångspunkt och semistrukturerade intervjuer användes vid insamling av data. LÄS MER

  4. 4. Lek och lärande i förskolan. En studie om barns och pedagogers tankar kring lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Mayra Perez; [2015]
    Nyckelord :Barns perspektiv; det sociokulturella perspektivet; förskola; lek; lärande; samspel; Barns perspektiv; sociokulturella perspektivet; förskola; lek; lärande; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till att utveckla större förståelse kring barns ochpedagogers tankar om och uppfattning av lek och lärande, vilken betydelse pedagogernahar i leken samt hur pedagogerna uppfattar sig själva som lekande vuxna. Vi anser attförskollärarnas arbetsuppgifter blivit mer krävande och detta kan medföra att det blirmindre tid över till barngrupperna. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt vid barns konflikter

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rebecka Jönsson; Anna Wilhelmsson; [2015]
    Nyckelord :Barn; förhållningssätt; förskollärare; konflikt; roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse för vilka uppfattningar förskollärare har om sitt förhållningssätt vid barns konflikter. Studien syftar till att skapa en förståelse för förskollärares syn på olika konflikttyper, hur de uppfattar sitt förhållningssätt vid barns konflikter. LÄS MER