Sökning: "barns tankar om böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden barns tankar om böcker.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sawsan Nahra; Almira Ljajic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språk; språkutveckling; förskollärares förhållningssätt; flerspråkiga barn i förskolan; spontana och planerade undervisning; hjälpmedel; flerspråkighets utmaningar och samverkan.;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det är allt vanligare att man träffar människor som talar andra språk än svenska, detta förekommer mycket inom förskolan. Därför valde vi att studera förskollärares syn på hur den ökande flerspråkigheten har påverkat förskolans verksamhet och hur man kan bemöta flerspråkiga barns språkutveckling för att planera en verksamhet som stimulerar barnens språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Valet av böcker i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare väljer ut böcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Carl Thomsen; Linnea Landström Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Books; book selection; kindergarden; preschool; kindergarden teacher; interests; Böcker; bokval; förskola; förskollärare; målstyrning; intressen;

    Sammanfattning : Studienssyfte är att få en inblick i valet av böcker i förskoleverksamheten och de dilemman som finns gällande val av böcker med hjhjälp av semistrukturerade intervjuer. Genom att undersöka hur förskollärare resonerar kring valet av böcker fåår vi en överblick kring deras tankar om momentet. LÄS MER

  3. 3. ”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Waldhagen; Matilda Waldestål; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. LÄS MER

  4. 4. Språket i förskolan : En kvalitativ studie om högläsningens betydelse för barn språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yacoub Julia; Amanda Lindström; [2023]
    Nyckelord :högläsning; förskola; samtal; boksamtal; miljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien att utveckla kunskaper om högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan samt undersöka hur förskolepersonal kan arbeta med högläsning i lärandesyfte. Metoden som valts är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla det svenska språket hos flerspråkiga barn i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Nida Yousef; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; kommunikation; modersmål; pedagogers förhållningssätt; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Abstrakt Studien lyfter fram pedagogernas förhållningssätt till flerspråkiga barn i förskolan och hur pedagogerna arbetar med barnens utveckling av det svenska språket. Studien utgår från detsociokulturella perspektivet, där centralpunkten är att individen lär sig genom samspel med sin omgivning. LÄS MER