Sökning: "barns tankar om mobbning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden barns tankar om mobbning.

  1. 1. "Barn är kloka och förstår kanske mer än vad vi tror" : En kvalitativ studie om förskolepedagogers tankar kring samtal om mobbning och utanförskap

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Haraldsson; Josefin Hansen; [2015]
    Nyckelord :Mobbning; Utanförskap; Förskola; Samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskolepedagogers tankar kring samtal om mobbning och utanförskap i relation till förskolan. Tre stycken frågeställningar har legat till grund för studien: Vilka uppfattningar har pedagoger kring mobbning och utanförskap i relation till förskolebarn? Vilka tankar har pedagoger i förskolan kring betydelsen av att samtala om mobbning och utanförskap? Vad har pedagoger i förskolan för erfarenheter av att samtala om mobbning och utanförskap med varandra och med barn? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger. LÄS MER

  2. 2. MOBBNING VID SPEL PÅ NÄTET : Lågstadieelevers tankar om nätmobbning och dess effekter på förutsättningarna för lärandet.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Katarina Lindqvist; [2014]
    Nyckelord :Drivkraft; kränkningar; lågstadieelever; lärande; nätmobbning;

    Sammanfattning : Nätmobbning är ett högaktuellt ämne som debatteras i samhället. Syftet med studien var därför att öka kunskapen om lågstadiebarns upplevelser och erfarenheter av nätmobbning och hur förutsättningarna för lärandet påverkas av fenomenet. LÄS MER

  3. 3. "Jag har en annan kompis också, jag hoppas han är barn" - En empirisk studie om barns Internetvanor och deras upplevelser kring dessa Rapportnummer

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Öquist; Malin Wimby; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka Internetvanorna hos barn i skolåren 3-5. Vi syftade till att få en inblick i deras tankar och upplevelser kring sitt Internetanvändande. Vi avsåg att undersöka den kommunikation som sker och på vilket sätt barn kommunicerar samt vilka olika konsekvenser deras Internetvanor medför. LÄS MER

  4. 4. "Det är taskigt" - En studie om barns beskrivningar och tankar om mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Veronica Nilsson; [2006]
    Nyckelord :Mobbning; Elever; Genus; Skola; Etnicitet; Erfarenhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år mobbas 100 000 elever och 15 procent av eleverna i årskurs 4 uppger, i en rapport från Barnombudsmannen att de blivit mobbade. Syfte: Min studie avser att undersöka hur barn i årskurs fyra på två olika skolor i Malmö allmänt tänker kring mobbning och hur dessa tankar kan ses ur ett genusperspektiv. LÄS MER