Sökning: "barns tidiga läs- och skrivförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns tidiga läs- och skrivförmåga.

  1. 1. ”Vi har fått så många böcker, så många böcker att vi inte vet var vi ska göra av alla” - Ett slag för barnboken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Priscilla Perez; Therese Wängström; [2020]
    Nyckelord :Barnboken; Literacy; Högläsning; Multimodalitet;

    Sammanfattning : Enligt forskare har högläsningen i förskolan hamnat i bakvattnet, då det ofta upplevs som en övergångsaktivitet eller som en lugnande aktivitet. Regeringen har arbetat fram Läslyftet som en fortbildningsinsats vars syfte är att barns läs- och skrivförmåga ska växa och ge förutsättningar för att utveckla kvaliteten i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. LÄS- OCH SKRIVUTVECKLING I FÖRSKOLAN : En studie i hur ett antal erfarna förskollärare arbetar med att stimulera barns läs- och skrivutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mirela Ahmetovic; Lara Issa; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; läs och skrivutveckling; pedagogisk inomhusmiljö; sociokulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om och diskutera hur förskollärare rent konkret och praktiskt kan arbeta för att stimulera och väcka barns tidiga intresse för läs- och skrivutveckling i förskolan. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare från tre olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Barns möjligheter till språk-, läs- och skrivutveckling : - utifrån det pedagogiska arbetet i förskola och förskoleklass.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Carina Månsson; Marie Olsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; pedagogers kunskap; språklig medvetenhet; tidiga insatser; tidig upptäckt.;

    Sammanfattning : Forskning visar att tidiga insatser i form av strukturerade metoder i språklig medvetenhet är en viktig grund för att utveckla barns språk-, läs- och skrivförmåga. Vår erfarenhet är att antalet barn med olika former av språkförseningar ökar. LÄS MER

  4. 4. Att läsa för att lära - pedagogers språkutvecklande arbete med högläsning och berättande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Persson; Linnea Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Berättande; förskola; högläsning; kulturförskola; läsförståelse; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det har i stora internationella undersökningar framkommit att svenska skolbarns läs-och skrivförmåga försämrats alltmer de senaste åren. För att förbättra resultaten harfokus riktats mer mot förskolan och skolans tidiga år, detta för att de grundläggandeförmågorna att kunna avläsa och förstå en text utvecklas under dessa år i ett barns liv,och det ingår även i en förskollärares uppdrag att främja barns språkutveckling och attlägga en viktig grund för barns fortsatta utveckling. LÄS MER

  5. 5. "Du får titta i min bok!" : Fem förskolelärares tankar om barnbibliotekens funktion i barns tidiga läs- och skrivförmåga.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Linda Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :Barnbibliotekens funktion; barns tidiga läs- och skrivförmåga; litteracitet; samverkan; förskolelärare; barnperspektiv;

    Sammanfattning : This study aims to examine preschool teachers' thoughts about the child libraries functions. The purpose is to highlight preschool children's early read and writing skills, before they even can read and write, which is a theory called emergent literacy. LÄS MER