Sökning: "barns tidiga läsning och skrivande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden barns tidiga läsning och skrivande.

  1. 1. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  2. 2. LÄS- OCH SKRIVUTVECKLING I FÖRSKOLAN : En studie i hur ett antal erfarna förskollärare arbetar med att stimulera barns läs- och skrivutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mirela Ahmetovic; Lara Issa; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; läs och skrivutveckling; pedagogisk inomhusmiljö; sociokulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om och diskutera hur förskollärare rent konkret och praktiskt kan arbeta för att stimulera och väcka barns tidiga intresse för läs- och skrivutveckling i förskolan. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare från tre olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivutvecklingen med några metoder – En kvalitativ studie i hur lärare resonerar kring sitt arbete med barns tidiga läs- och skrivutveckling utifrån olika metoder.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Jönsson; Frida Johansson; [2011]
    Nyckelord :Den tidiga läs- och skrivutveckling; årskurs 1; kv;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har gjort en kvalitativ undersökning där syftet är att undersöka hur lärare arbetar med olika metoder till dentidiga läs- och skrivutvecklingen. Detta är en viktig del i skolans undervisning eftersom läsning och skrivningingår i samtliga ämnen. LÄS MER

  4. 4. Barns tidiga skrivande i skolan : - en studie av barns ordval jämfört med ord i traditionella läseböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Anne-Toril Moldsvor; [2010]
    Nyckelord :läsinlärning; skrivinlärning; fonologisk medvetenhet; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilka ord elever i förskoleklass och år 1 använder i sitt fria skrivande. Jag ville ta reda på om detta är samma ord som används i läseböcker för tillsvarande skolår. Om inte så var fallet ville jag undersöka på vilket sätt de skiljer sig åt. LÄS MER

  5. 5. Små barn närmar sig läsning och skrivning : ur ett svenskt forskningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Anna Hammarlund; [2009]
    Nyckelord :förskolebarn; litteracitet; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivutveckling; språklig medvetenhet; språkstimulering.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur det går till när små barn närmar sig läsning och skrivning. Syftet med studien har varit att undersöka hur svenska forskare resonerar kring förskolebarns tidiga läsning och skrivning. Avhandlingar och litteratur har valts ut och studerats med fokus på de yngre barnen som ännu inte börjat skolan. LÄS MER