Sökning: "barns tidiga språk och skrivutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barns tidiga språk och skrivutveckling.
1. Skriva för hand respektive med digitala verktyg : En kunskapsöversikt om elevers tidiga skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen kommit in i undervisningen. Det råder delade meningar om huruvida det påverkar elevers utveckling. En del menar att ”det vi gör med kroppen fastnar i knoppen” och att barn lär sig läsa genom att skriva - traditionellt med penna och papper. LÄS MER
2. Förutsättningar för att frö ska gro… : Proaktivt arbete och tidiga insatsers betydelse för språkutveckling
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Språket har en viktig funktion för barnets helhetsutveckling och är viktigt för samhället i stort. Syftet med studien är att bidra med kunskap om specialpedagogikens roll i det proaktiva arbetet kring språkutveckling i förskolan och skolan. LÄS MER
3. Barns möjligheter till språk-, läs- och skrivutveckling : - utifrån det pedagogiska arbetet i förskola och förskoleklass.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Forskning visar att tidiga insatser i form av strukturerade metoder i språklig medvetenhet är en viktig grund för att utveckla barns språk-, läs- och skrivförmåga. Vår erfarenhet är att antalet barn med olika former av språkförseningar ökar. LÄS MER
4. ”Monstret säger Aaaaa” en undersökning om surfplattan i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka två olika förfaranden att introducera en ny ABC-app för barnen. Då deförfaranden var något vi observerat i verksamheten ville vi även undersöka om pedagogerna använder dessa somett medvetet sätt att arbeta. LÄS MER
5. Språk är allt : Hur förskollärare kan arbeta för att främja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns språkutveckling i förskolan utifrån barns olika förutsättningar. Fokus i studien är att se likheter och skillnader mellan en förskola som arbetar med en specifik metod (Öjaby- metoden) och en förskola som arbetar ”traditionellt” med språkutveckling utan någon specifik metod. LÄS MER