Sökning: "barns tidiga språk och skrivutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barns tidiga språk och skrivutveckling.

  1. 1. Skriva för hand respektive med digitala verktyg : En kunskapsöversikt om elevers tidiga skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Birgersson; Louise Olsson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; kognitiva aspekter; skriva för hand; sociokulturella aspekter; stöttning; textskapande;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen kommit in i undervisningen. Det råder delade meningar om huruvida det påverkar elevers utveckling. En del menar att ”det vi gör med kroppen fastnar i knoppen” och att barn lär sig läsa genom att skriva - traditionellt med penna och papper. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar för att frö ska gro… : Proaktivt arbete och tidiga insatsers betydelse för språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Olofsson; Annika Mellby; [2016]
    Nyckelord :Proaktivt arbete; sociokulturellt perspektiv; speciallärare specialpedagog; språkstödjande arbete; tidiga insatser; Vygotskij;

    Sammanfattning : Språket har en viktig funktion för barnets helhetsutveckling och är viktigt för samhället i stort. Syftet med studien är att bidra med kunskap om specialpedagogikens roll i det proaktiva arbetet kring språkutveckling i förskolan och skolan. LÄS MER

  3. 3. Barns möjligheter till språk-, läs- och skrivutveckling : - utifrån det pedagogiska arbetet i förskola och förskoleklass.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Carina Månsson; Marie Olsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; pedagogers kunskap; språklig medvetenhet; tidiga insatser; tidig upptäckt.;

    Sammanfattning : Forskning visar att tidiga insatser i form av strukturerade metoder i språklig medvetenhet är en viktig grund för att utveckla barns språk-, läs- och skrivförmåga. Vår erfarenhet är att antalet barn med olika former av språkförseningar ökar. LÄS MER

  4. 4. ”Monstret säger Aaaaa” en undersökning om surfplattan i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Pedersen; Anna Sköld; [2014]
    Nyckelord :IKT; IT; Ipad; Surfplatta; Förskola; Tidig läs- oc;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka två olika förfaranden att introducera en ny ABC-app för barnen. Då deförfaranden var något vi observerat i verksamheten ville vi även undersöka om pedagogerna använder dessa somett medvetet sätt att arbeta. LÄS MER

  5. 5. Språk är allt : Hur förskollärare kan arbeta för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anni Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Barns tidiga intresse för läs och skrift; Läs- och skrivutveckling; Läs- och skrivutvecklingsmetoder;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns språkutveckling i förskolan utifrån barns olika förutsättningar.  Fokus i studien är att se likheter och skillnader mellan en förskola som arbetar med en specifik metod (Öjaby- metoden) och en förskola som arbetar ”traditionellt” med språkutveckling utan någon specifik metod. LÄS MER