Sökning: "barns uppfattning av naturen"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden barns uppfattning av naturen.

  1. 1. Pedagogers syn på barns riskfyllda lek i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Janina Kariniemi; [2024]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; riskfylld lek; risktagande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolans pedagoger ser på barns möjligheter att utmanas till riskfylld lek i förskolans utomhusmiljö. Studien utgår ur ett sociokulturellt perspektiv och Gibsons teori om handlingserbjudanden i den fysiska miljön. LÄS MER

  2. 2. Skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om skogen som en plats för barn att lära om ekologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cathrine Nyström; Maria Torstensson; [2023]
    Nyckelord :Ecology; forest; Reggio Emilia; teaching; the role of the preschool teacher; Ekologi; förskollärarens roll; Reggio Emilia; skogen; undervisning.;

    Sammanfattning : In order to gain an understanding of connections in nature, it is important that children already at an early age get an idea of ​​it and the impact it has on all living things. The purpose of studies is to raise preschool teachers' perceptions and experiences of the forest as a place for children to learn about ecology. LÄS MER

  3. 3. Värdet av naturmöten för barn på skolgården

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Jorun Göth; Therese Malmberg Morales; [2023]
    Nyckelord :barn; skolgård; naturmöte; naturlika miljöer; gestaltning; biologisk mångfald;

    Sammanfattning : "If children don’t grow up knowing about nature and appreciating it, they will not understand it. And if they don’t understand it, they won’t protect it. And if they don’t protect it, who will?" (Attenborough 2014) Arbetet är uppbyggt kring barns syn på deras skolgårdar. LÄS MER

  4. 4. Skolgårdens plats i den föränderliga staden

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Sanna Hansson; Sonja Lundeberg; [2021]
    Nyckelord :sustainable urban development; densification; urban green spaces; school grounds; children´s disconnection from nature ecological illiteracy; affordance; attention restoration theory ART ; mental bandwidth; temporary urban development; co-creative planning; continuous design; hållbar stadsutveckling; förtätning; urbana grönytor; skolgårdar; barns frånkoppling från naturen ekologisk analfabetism; affordance; attention restoration theory ART ; mental bandbredd; temporär stadsutveckling; medskapande planering; aktiv gestaltning;

    Sammanfattning : I stadens förändringsprocess, ständigt präglad av nya ideal, ska många intressen förenas och beaktas vid utformningen av skolgårdar. Med utgångspunkt i naturens betydelse för barns hälsa och utveckling undersöker denna studie två skolgårdar i Malmö utifrån tre perspektiv: skolgårdarnas utformning, högstadieelevers användning av och preferenser på skolgården samt planerarens prioriteringar och tillvägagångssätt vid utformningen av skolgårdsmiljöer. LÄS MER

  5. 5. Oändliga möjligheter i naturen : En intervjustudie om förskollärares uppfattning om lek och lärande i naturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Östman Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Swedish preschool; preschool teacher; outdoor learning; play and learning; natural environment; learning in nature; förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; lek och lärande; naturmiljö; lärande i naturen;

    Sammanfattning : Titel: Oändliga möjligheter i naturen - En intervjustudie om förskollärares uppfattning om lek och lärandet i naturen Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärarens syn på utomhuspedagogiken i naturen för att främja barns lek och lärande i förskolan. För att ge svar på syftet intervjuades fyra förskollärare om deras uppfattning av utomhuspedagogiken i naturen. LÄS MER