Sökning: "barns uppfattning om inflytande i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden barns uppfattning om inflytande i förskolan.

  1. 1. Barns delaktighet och inflytande undermåltiden i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av barnsdelaktighet och inflytande och hur förskollärares styrning ochvägledning påverkar barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Pevny; Isabelle Öhgren; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; måltiden; pedagogiska atmosfärer;

    Sammanfattning : Denna studie har sin utgångspunkt i en undran över vilka uppfattningar förskollärare har kring bars delaktighet och inflytande kopplat till måltiden i förskolan. Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar kring barns delaktighet och inflytande, samt hur förskollärares styrning och vägledning påverkar barns delaktighet och inflytande under måltidssituationen i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Camilla Becker; Linnéa Nordenfors; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; maktstrukturer; pedagogperspektiv; förskola; förskoledidaktik; diskursanalys; poststrukturalism.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i Förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om och upplevelser av undervisningsbegreppet och undervisningssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Åhlander; Serena Berg; [2021]
    Nyckelord :Teaching; learning; preschool; the concept of teaching; teaching situations; teaching methods; play.; Undervisning; lärande; förskolan; undervisningsbegreppet; undervisningssituationer; undervisningsmetoder; lek.;

    Sammanfattning : Abstrakt Undervisning är ett nytt begrepp inom förskolan som infördes i samband med revideringen av den nya Läroplanen för förskolan (2018). Via enkät som metod undersöker studien begreppet undervisning i förskolan utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Lek i förskolan : En studie om förskollärares förhållningssätt till barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ottilia Igelström; [2021]
    Nyckelord :play; play and learning; preschool teachers´ approach; lek; lek och lärande; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Genom hela förskollärarutbildningen har lekens betydelse för barns lärande varit tydlig och att vi som förskollärare har ett ansvar att se till att leken ligger till grund för allt som vi gör i förskolan. Syftet med denna studie är att belysa förskollärares förhållningssätt till barns lek i planeringen av verksamheten och på så sätt bidra med kunskap kring hur leken kan ta form i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Barns delaktighet och inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattning om förutsättningar, möjligheter och hinder i sitt demokratiska uppdrag

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linnéa Korell Printz; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet och inflytande; förskola; förskolepedagoger; demokratiskt uppdrag;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att beskriva och få förståelse för påverkansfaktorer i relation till arbetet med barns delaktighet och inflytande ur förskolepedagogers perspektiv. Utifrån frågeställningar om hur uppdraget tolkas samt vilka förutsättningar, möjligheter och hinder det finns i arbetet ämnade studien att identifiera påverkansfaktorer i relation till arbetet med barns delaktighet och inflytande. LÄS MER