Sökning: "barns uppfattningar kroppen"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden barns uppfattningar kroppen.
1. Förskollärares uppfattningar om fenomenet dans i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad några noga utvalda förskollärare har för uppfattningar om fenomenet dans i förskolans verksamhet samt om dansens plats i verksamheten utifrån förskollärarnas tidigare erfarenheter. Studien är viktig för förskollärarens profession utifrån forskning som poängterar att barns lärande genom dans stärks på flera olika sätt (Lutz & Kuhlman, 2000; Moerman, 2016; Lobo & Winsler, 2008; Matthews m. LÄS MER
2. Hur gynnas barns utveckling och lärande av estetiska uttrycksformer? : En studie om förskollärares uppfattningar av estetiska uttrycksformer.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of our study is to increase knowledge about how preschool teachers support children's development and learning through the aesthetic forms of expression in preschool education. We chose to use a qualitative study with a phenomenographic methodological approach and this method is based on interviews in a semi-structured form. LÄS MER
3. ”Jag är i första hand en medforskare” : Förskollärares uppfattningar om naturvetenskaplig undervisning för yngre barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : En stor del av Sveriges 1-2 åringar vistas på förskolan och därmed innefattas av läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Läroplanen innehåller mål och riktlinjer för naturvetenskaplig innehåll och undervisningsmetoder som kan främja barns lärande. Tidigare forskning menar att det finns flera olika metoder att undervisa yngre barn. LÄS MER
4. Barns uppfattningar om näringsämnen i livsmedel : En kvalitativ intervjustudie om hur barn i åldern 4-6år uppfattar livsmedels sammansättning och dess roll i människokroppen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på vilka uppfattningar barn i åldern 4–6 har om olika näringsämnen i livsmedel. Dessutom att undersöka vilka ord de använder sig av när de beskriver detta samt vilka kopplingar de gör mellan olika livsmedels innehåll och roll i kroppen. LÄS MER
5. I pjäs är det bestämt : En studie i grundskolans tidigare år om barns rolltagande i pjäs.
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Studien syftade till att synliggöra barns uppfattningar om fenomenet rolltagande i pjäs. Barnen i studien var i ett sammanhang där manus, givna roller och repliker var utgångspunkten, med läraren som regissör. LÄS MER