Sökning: "barns utveckling fyra år"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden barns utveckling fyra år.

  1. 1. Bör gravida och ammande ta jodtillskott? En systematisk översikt om jodtillskotts påverkan på barns kognitiva utveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Linn Abrahamsson; Hanna Andersson; [2024-02-09]
    Nyckelord :Iodine supplementation; pregnancy; breastfeeding; cognitive development; Jodtillskott; gravida; ammande; kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska översikt är att undersöka evidensen för om jodtillskott under graviditet eller amning, hos personer utan allvarlig jodbrist, påverkar barnets kognitiva utveckling. Metod: Litteratursökningen utfördes i databaserna Scopus och PubMed den 21 mars 2023. Sökorden delades in i fyra block utifrån valt PICO. LÄS MER

  2. 2. En jämförande intervjustudie av barnskötares och förskollärares syn på lekens betydelse för barns utveckling och lärande : Att vara med i leken, det har jag nog alltid varit!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Lovisa Marklund; Filip Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Child carer; communication; free play; preschool teacher; social interactions.; Barnskötare; förskollärare; kommunikation; lek; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka om det finns likheter och skillnader mellan barnskötare och förskollärares syn på lekens betydelse för barns utveckling och lärande. Undersökningen skedde genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare och barnskötare baserat på deras tankar och åsikter. LÄS MER

  3. 3. Faktorer som främjar eller hindrar föräldrars upplevda egenförmåga under barnets första år - En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Therese Starberg; Anastasia Iliadou Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Infants; Self-efficacy; Parents; Parental support; Transition; Egenförmåga; Föräldrar; Föräldrastöd; Spädbarn; Transition;

    Sammanfattning : Introduktion: Att bli förälder kan upplevas överväldigande och påfrestande särskilt under barnets första levnadsår. Nyblivna föräldrar kan känna sig osäkra i sitt föräldraskap och känna sig hjälplösa i samspelet med det nyfödda barnet. LÄS MER

  4. 4. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristin Mossberg; Martina Hellström; [2022]
    Nyckelord :akk; takk; förskola; inkludering; kommunikation;

    Sammanfattning : Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är en del av förskolans specialpedagogiska insats i dagens förskolor. Studiens syfte behandlar förskollärarnas beskrivning av AKK och ur syftet kom vi fram till frågeställningarna som innefattar de didaktiska frågorna hur, vad och varför. LÄS MER

  5. 5. Anknytning och pedagogiska relationer i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sig arbeta med anknytning och pedagogiska relationer med de äldre barnen i förskolan

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :evelina Lindén; Matilda Bernström; [2022]
    Nyckelord :anknytning i förskolan; pedagogiska relationer; trygghet; tillit; omsorg;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bilda kunskap om hur förskollärare arbetar med anknytning och pedagogiska relationer med de äldre barnen i förskolan, 3 – 6 år, som grund för utveckling och lärande. De teoretiska ramar som använts är anknytningsteori samt det relationella perspektivet. LÄS MER