Sökning: "barns utveckling skolåldern"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns utveckling skolåldern.

  1. 1. ”Tänka om, tänka nytt, lära nytt” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om Läslyftet som kompetensutvecklingsmodell inom språk-, läs- och skrivdidaktik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Astrid Marquez Montano; Lina Grip; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; Läslyftet; kompetensutveckling; kollegialt lärande; språk-; läs- och skrivdidaktik.;

    Sammanfattning : Mätningar av barn i skolåldern har visat en försämring inom läs- och skrivförmåga. Genom att utveckla och fördjupa lärarnas kompetenser om barns lärande inom språk-, läs- och skrivdidaktik, stärks barnens språkliga förmåga redan från tidig ålder. LÄS MER

  2. 2. Pappor inom barnhälsovården: Pappors och sjuksköterskors upplevelse : En metasyntes

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Anna Ohlin; [2015]
    Nyckelord :Child health care; Community health nursing; Experiences; Fathers; Barnhälsovård; BVC-sjuksköterskor; Pappor; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund. Pappors engagemang i sina barn har setts ge minskad förekomst av psykologiska problem i tonåren hos flickor och minskat utåtagerande av pojkar i skolåldern. Personal som jobbar med barn rekommenderas därför aktivt uppmuntra pappor att engagera sig i sina barn från tidig ålder. LÄS MER

  3. 3. PEACH Rating Scale - översättning och validering på svenska

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Josefine Ludvigsson; [2014]
    Nyckelord :PEACH Rating Scale; Parent’s Evaluation of Aural Oral Performance; hörapparatanpassningar på barn; subjektiv utvärdering; barnaudiologi; hörselrehabilitering barn.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hittills har det saknats frågeformulär, översatta och validerade på svenska, att använda för att utvärdera hörapparatanpassningar på barn från två år och uppåt. Parents’ Evaluation of Aural/Oral Performance (PEACH) Rating Scale är ett frågeformulär som mäter barns auditiva utveckling och som kan användas från cirka sex månaders ålder upp till skolåldern. LÄS MER

  4. 4. Barns möten med matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Frostander; [2014]
    Nyckelord :barnets inflytande; matematik; styrda aktiviteter; icke styrda aktiviteter; lärandeteorier; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få syn på hur barn möter och använder matematik i förskolan samthur pedagogerna i förskolan arbetar med och förhåller sig till ämnet. Både i de ickestyrdaaktiviteterna och i de styrda. LÄS MER

  5. 5. Kategorisering av ord Referensdata för lexikal förmåga hos barn i förskoleklass och andra klass

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Veronica Ekman; Sophia Noving; [2011]
    Nyckelord :referensdata; barnspråk; lexikon; lexikal organisation; lexikala svårigheter; Kategorisering av ord.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Långt innan barnet säger sitt första ord börjar det analysera världen runt sig och mycket energi läggs på att forma kategorier för objekt, personer, situationer och händelser. Allt eftersom barnet bygger upp sitt lexikon krävs ytterligare kategorisering, även utifrån abstraktionsnivå. LÄS MER