Sökning: "barns utveckling socialisation"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden barns utveckling socialisation.

  1. 1. Barns sociala kompetens i relation till lek : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Thabi Haddad; Jasmine Palestro-Pellnor; [2023]
    Nyckelord :Social kompetens; lek; förskolepedagoger; kvalifikation; socialisation; personformering; subjektifiering;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskolepedagogers uttalade uppfattningar om utvecklingen av barns sociala kompetens i relation till lek. För att få svar på forskningsfrågorna och syftet utgick studien från en kvalitativ datainsamlingsmetod där sju förskollärare och sju barnskötare intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Kulspelet: En fallstudie i ekonomisk socialisation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Linnea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Socialisation; George Herbert Mead; Symbolisk interaktionism; Ekonomisk socialisation; Kulspelet; Spela kula; Ekonomisk utbildning.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kulspelet har en tusenårig tradition. Denna studie undersöker kulspelet på en liten skola i norra Sverige utifrån Georg Herbert Meads och den symboliska interaktionismens idéer kring spelet och lekens betydelse för barns sociala utveckling. LÄS MER

  3. 3. “Se de tidiga tecknen!” : en intervjustudie om fyra förskollärares synsätt på, och arbete med, barns psykiska ohälsa i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Walquiria Ferreira; Sabrina Boughiout; [2022]
    Nyckelord :children; educators; mental illness; method preschool; preventive method; Nyckelord: barn; förebyggande arbete; förskola; förskollärare; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattning om psykisk hälsa och ohälsa hos barn i förskolan samt få insyn om pedagogernas upplevelse om förebyggande arbete för att främja barns psykiska hälsa. Vidare syftar studien även på att undersöka vilka faktorer som förskollärarna kan uppleva ha inverkan på barns psykiska hälsotillstånd. LÄS MER

  4. 4. Musik för språkutveckling och identitetsskapande : En studie om musikens roll för barns språkutveckling och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Frances; Tilda Persson; [2021]
    Nyckelord :language; Identity; förskolan; identitetsskapande; musik; socialisation; språk;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska barn få möjlighet utveckla sin identitet. Genom musiken utvecklaskommunikativa, kognitiva och sociala förmågor som forskning visar kan främja barnsidentitetsskapande.Syftet med denna studie är att undersöka musikens roll i förskolan och se om musik kanfrämja barns identitetsskapande och språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Ordet som försvann : En vetenskaplig essä om förskolepedagogers fostransansvar och praktiska yrkeskunnande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Ylva Embler; [2019]
    Nyckelord :Child-rearing; preschool; basic activity; non-cognitive abilities; curriculum; socialisation process; development; practical knowledge; professional and interpersonal responsibility; Fostran; förskolan; grundverksamhet; icke-kognitiva förmågor; läroplan; socialisationsprocess; utveckling; praktisk kunskap; professionellt och mellanmänskligt ansvar;

    Sammanfattning : The word that disappeared - A scientific essay on the child-rearing responsibilities and practical professional knowledge of preschool educators This scientific essay examines how child-rearing tasks of the preschool educator relates to their practical knowledge from a hermeneutical perspective considered in the light of Hannah Arendt's concept of responsibility. The study consists of six subject narratives and an ethno-logical field study carried out at two preschools. LÄS MER