Sökning: "barns utvecklingsfaser"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barns utvecklingsfaser.

  1. 1. Barns erfarenheter av att vårdas på vuxenavdelning : En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helena Kullberg; Hanna Borgare; [2023]
    Nyckelord :Child; experience; adult unit; hospital; participation; integrative review; health care environment; Barn; upplevelser; erfarenheter; vuxenavdelning; sjukhus; delaktighet; integrativ litteraturstudie; vårdmiljö;

    Sammanfattning : Drygt 25 procent av alla barn som vårdas inom slutenvård i Sverige vårdas på vuxenavdelning. Orsakerna till detta varierar och kan bero på distans, platsbrist eller behov av specifik kompetens och vård. Likande anledningar kan ses i USA där över 70 % barn vårdas på en vuxenavdelning när de är i behov av sjukhusvård. LÄS MER

  2. 2. Kontinuitet och progression i barns lärande och utveckling : En kvalitativ studie om samverkan, dokumentation och bedömning i övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Cecilia Häggqvist; [2022]
    Nyckelord :Preschool; preschool class; continuity; progression; documentation; assessment; preschool teacher; cooperation; transition; curriculum; elementary school; frame factor theory; Förskola; förskoleklass; kontinuitet; progression; dokumentation; bedömning; förskollärare; samverkan; övergång; läroplan; grundskola; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie har varit att bidra med kunskap om hur samverkan och utbytet av kunskaper, erfarenheter och information vid övergången mellan förskola och förskoleklass enligt lärare i dessa skolformer kan bidra till kontinuitet och progression i barns lärande och utveckling. Syftet med studien har även varit att synliggöra hur och i vilka avseenden förskollärare i förskolan och lärare i förskoleklass använder sig av överlämningsdokumentation och bedömning vid övergången. LÄS MER

  3. 3. Psykisk ohälsa bland barn 0-5 år. : En studie av hur BVC-sjuksköterskor upptäcker och agerar vid upptäckt av psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Ulrica Norberg; Layal Safa; [2021]
    Nyckelord :Mental health; Children; Child health services; Nurse; Psykisk hälsa; Barn; Barnhälsovård; Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem där vårdbehov och stöd ökat och kan stå för en betydande sjukdomsbörda år 2030. Det krävs mycket arbete för att förbättra hälsan för barn och att investera i barnen är en av de viktigaste sakerna ett samhälle kan göra för att bygga en bättre framtid. LÄS MER

  4. 4. Förskollärare erfarenheter av att integrera lärplattor i den pedagogiska verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Belaynesh Ketsela Tesfaye; [2019]
    Nyckelord :App.; digital kompetens; integrera; kollaborativt lärande; lärplatta.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärarens erfarenheter av hur lärplattan kan integreras i det pedagogiska arbetet i förskolan och vilka möjligheter de erfar finns för barns lärande och utveckling när de använder lärplattan. Som metod valdes intervju där fem förskollärare som arbetar i tre olika förskolor i Västra-Götalandsregionen har intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Yngre barns förmåga till empatiska uttryck

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanja Lindell; Veronica Strandqvist Rådström; [2018]
    Nyckelord :empati; lek; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka de yngsta barnens empati, lek och samspel med särskild fokus på hur barn uttrycker empati i lek och samspel och hur lek och samspel främjar barns empatiska förmåga. Undersökningen bygger på en kvalitativ metod och etnografisk studie som i detta fall innebär observationer av barns empatiska uttryck i lek och samspel. LÄS MER