Sökning: "barns utvecklingsstadier"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden barns utvecklingsstadier.

  1. 1. Ser vi barnet i utformningen av gaturummet? : En utvärdering av barnkonsekvensanalys som metod för synliggörande av barnets bästa i planprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Röken Stina; [2023]
    Nyckelord :Barnkonsekvensanalys; gaturum; barnkonventionen; barnets bästa;

    Sammanfattning : Barns lek sker 80% av tiden utanför lekparken och med förtätningen av städerna minskar barnens förutbestämda lekytor ännu mer. Sedan barnkonventionen blev svensk lag 2020 har diskussionen ökatkring hur vi skapar barnvänliga miljöer och vad artiklarna innebär för utformningen av staden. LÄS MER

  2. 2. Att vårda tills döden skiljer oss åt : Sjuksköterskors upplevelse av att vårda barn i ett palliativt skede

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Caroline Bjarnevi; Lisa Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Palliative care; children; nurses; experiences; Palliativ vård; barn; sjuksköterskor; upplevelser;

    Sammanfattning : Background: Working in pediatric palliative care means that nurses must care for their patients with a family-centered approach. In this type of care, it is important to consider children's rights and give adapted care according to the child's development stages. LÄS MER

  3. 3. Dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet : En kvalitativ studie om förskollärarens dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Eckers; Marielle Andersson; [2022]
    Nyckelord :Analysis; documentation; pedagogical documentation; preschool; systematic quality work.; Analys; dokumentation; förskola; pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete.;

    Sammanfattning : This study aims to contribute with knowledge about preschool teachers’ perspectives on documentation in the systematic quality work. The study uses a qualitative method where the collected empirical evidence is based on answers from 10 interviewed preschool teachers. LÄS MER

  4. 4. Hur stöttas språket i förskolan, rent tekniskt? : Enkätstudie om hur pedagoger i förskolan använder digitala verktyg för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Windh; Filip Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; pedagogers åsikter; digitalisering; språkutveckling; pedagogisk stöttning; enkätundersökning; GAKK; flerspråkighet; bildstöd; Vygotskij; proximal utvecklingszon; mediering; kulturella verktyg.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera i vilken omfattning och på vilket sätt förskolepedagoger anser att de främjar barns språkliga utveckling med stöd av digitala verktyg. Vidare fokuseras hur de uppfattar att digitala verktyg påverkar barns språkutveckling samt vilka språkliga utvecklingsstadier de menar digitala verktyg kan påverka. LÄS MER

  5. 5. Fritidslärarens syn på brädspel som ett verktyg för kunskapsbildning : en kvalitativ studie om lärares perception av brädspel som pedagogiskt redskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Joakim Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Board game; leisure; curriculum; artefact; Vygotskij; Piaget; educational tool; Brädspel; Fritidshem; Vygotskij; Piaget; Artefakt; Pedagogiskt; Redskap;

    Sammanfattning : Vygotskijs teorier talade mycket om barns utveckling i leken. Jag har valt att byta ut begreppet “lek” mot “spel”, mer specifikt brädspel, i den kontexten. Med brädspel kan eleverna ta åt sig av teoretiska kunskaper på ett praktiskt sätt. LÄS MER