Sökning: "barnsamtal i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden barnsamtal i förskolan.

  1. 1. Att lära med hjälp av en lärplatta : Barns röster om lärplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Andersson; Lisa Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barns perspektiv; digitala verktyg; lärplattor.;

    Sammanfattning : Barn använder sig av digitala verktyg i allt tidigare ålder och digitala verktyghar fått större fokus i förskolans läroplan efter revideringen 2018, vilket medför högre krav på den digitala undervisningen i förskolan. Med föreliggande studie undersöks barns perspektiv på deras lärande i användningen av lärplattor i förskolan. LÄS MER

  2. 2. “Ehm bygga, det heter ju byggrum” : En studie ur barns perspektiv kring bygg- och konstruktionsutrymmet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Morén; Sofia Månsson; [2023]
    Nyckelord :Bygg- och konstruktionsutrymmet; barndomssociologi; barns aktörskap; barns perspektiv; regler; materialtillgång.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram barns röster kring bygg- och konstruktionsutrymmet, men även undersöka huruvida barns aktörskap möjliggörs genom utrymmets utformning. Barndomssociologi har använts i studien som stöd för att skriva fram och närma sig barns perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ”Fånga känslor” : En studie med utgångspunkt i förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Jerkvall; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; drama; förskola; konst; musikdidaktik; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : Konst som undervisningsform i förskolan ur barns perspektiv är idag ett begränsat forskningsområde. Därför är syftet med studien att undersöka och analysera förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik. LÄS MER

  4. 4. Utomhusmiljöns betydelse i förskolan : Med fokus på barnens samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Johansson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Barns perspektiv; interaktion; utomhuspedagogik; utomhusmiljö; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn interagerar med förskolans utomhusmiljö med fokus på det sociala samspelet. För att samla in empiri har en kvalitativ ansats, i form av observation med kartläggning och barnsamtal, tagits. LÄS MER

  5. 5. Dramapedagogik i språkutvecklande syfte i förskolan : En interventionsstudie om barns ordinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Muratovic; Linda Andersson; [2022]
    Nyckelord :dramapedagogik; språkutveckling; ordinlärning; förskola; högläsningen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta examensarbete ämnar undersöka sambandet mellan dramapedagogik och språkutveckling i förskolan. Syftet med studien är att undersöka om dramapedagogik har potential att främja ordinlärning i förskolan. LÄS MER