Sökning: "barnskötare kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 104 uppsatser innehållade orden barnskötare kommunikation.

  1. 16. Homogen och heterogen förskola : En jämförande studie med fokus på pedagogens arbete med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marwa Hussein; Soad Asmar; [2022]
    Nyckelord :Etniskt svensk; heterogen; homogen; interkulturell; mångkulturell; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att jämföra hur pedagogerna i en mångkulturell och en etniskt svensk förskola arbetar med språkutveckling i svenska. Detta kommer att synliggöras genom att jämföra strategier, resurser, barns delaktighet i sin språkutveckling samt utmaningar som pedagoger stöter på. LÄS MER

  2. 17. En AKKtiv förskola : En studie om förskoleverksammas arbete kring, och syn på AKK som tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Andersson; Lisa Berg; [2022]
    Nyckelord :akk; alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; sociokulturellt perspektiv; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogiskt verksammas beskrivningar av deras arbete med, samt tankar om, AKK som tydliggörande pedagogik. Studien belyser olika insatser med AKK och den positiva påverkan AKK har för kunskaps- och språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 18. Digitalisering i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur arbetet med digitaliseringen ser ut ur ett personalperspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Linnéa Nordström; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Förskola; Digitala verktyg; Applikationer; Kommunikation; Dokumentation;

    Sammanfattning : Digitalisering blir allt mer aktuellt i alla branscher idag världen över, digitaliseringen i förskolan är därför inget undantag. Syftet med denna kandidatuppsats inom informatik är att utifrån personalperspektiv undersöka hur digitaliseringen i förskolan ser ut i dag, på vilket sätt det påverkat personalens arbete samt de möjligheter och utmaningar som kommer med digitaliseringen. LÄS MER

  4. 19. ”Välkommen, det är jag som kommer ta hand om dig” : En kvalitativ intervjustudie om introduktion av barn i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Damberg; [2022]
    Nyckelord :Introduktion; anknytning; förskola; personalgrupp; barngrupp; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förstår anknytning i relation till introduktion av barn i förskolan. ·       Hur beskriver förskolläraren att anknytning tillämpas vid introduktion? ·       Vilken förståelse kring trygghet hos barnet framträder hos förskollärarna? Studiens syfte och frågeställningar har besvarats med hjälp av fokusgruppsintervjuer som totalt omfattat nio deltagare, alla är utbildade förskollärare eller barnskötare. LÄS MER

  5. 20. En studie om pedagogers upplevelser av bildstöd som kommunikationsmedel för nyanlända barn (1-5år) i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Felicia Alm; [2022]
    Nyckelord :nyanlända barn; bildstöd; sociokulturell teori; kommunikation; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om pedagogers olika upplevelser och erfarenheter av att använda bildstöd som kommunikationsverktyg för nyanlända barn. Studien syftar även till att få fördjupade kunskaper i pedagogers erfarenheter och upplevelser av att nyttja förskolans fysiska miljöer till användning av bildstöd. LÄS MER