Sökning: "barnskötares arbetsuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barnskötares arbetsuppgifter.

  1. 1. Vad betyder 'snart'? : En intervjustudie om hur pedagoger förhåller sig om tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bror Söderlund; Imani Kagermanova; [2021]
    Nyckelord :Tid; matematik; fenomenografi; kvalitativa intervjuer; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att kartlägga förskollärares och barnskötares uppfattningar om fenomenet tid, och hur de tänker kring tid i relation till undervisning i förskolan samt vilka likheter och skillnader som finns i deras uppfattningar och reflektioner kring tid. För att undersöka detta har vi använt oss av kvalitativa semi-strukturerade intervjuer som metod och utgått från fenomenografin och den didaktiska reliefen som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 2. ”Finns mycket som skulle kunna bli bättre" : En kvantitativ studie om förskolepersonals upplevelse utav sin arbetsmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Eriksson; Eleonore Nordqvist Oguntunmibi; [2021]
    Nyckelord :Förskolan; personal; arbetsmiljö; stress; ramfaktorer; ansvar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolepersonal upplever deras arbetsmiljö. De frågeställningarna vi har utgått ifrån är: Hur upplever förskolepersonalen deras arbetsmiljö? Vad anser förskolepersonalen själva behöver förändras för att förbättra deras arbetsmiljö? För att få svar på studiens syfte så valde vi att använda oss utav en kvantitativ datainsamlingsmetod i form av en enkätundersökning. LÄS MER

  3. 3. ”Vi sliter vårt hår ibland” : en kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares erfarenheter i relation till det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Frida Sandqvist; Alma Kaniza; [2020]
    Nyckelord :Ansvar; arbetsuppgifter; barnskötare; förskollärare; läroplan; systematiskt kvalitetsarbete; uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet är att studera hur förskollärare och barnskötare upplever uppdraget gällande kvalitetsarbetet utifrån läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018). Även förskollärares och barnskötares ansvar och arbetsuppgifter i kvalitetsarbetet samt hur kvalitetsarbetet genomförs i förskolans praktik. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i förskolan - Ett delat ansvar : En kvalitativ studie om förskollärares respektive barnskötares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Jöndalen; Viola Käller; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; Barnskötare; Undervisning; Yrkesroller; Ansvar; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att klargöra hur förskollärare respektive barnskötare uppfattar begreppet undervisning i förskolans verksamhet samt hur de reflekterar över de olika yrkesrollerna i relation till detta. Studien utgår ifrån frågeställningarna: Vilka betydelser tillskriver förskollärare respektive barnskötare begreppet undervisning i relation till förskolans praktik? Hur betraktar förskollärare respektive barnskötare de olika yrkesrollernas ansvar i relation till begreppet undervisning? För att söka svar på detta har en kvalitativ metod med inspiration från fenomenografin använts och semistrukturerade intervjuer har genomförts med både förskollärare och barnskötare. LÄS MER

  5. 5. Delegera arbete? Jag skulle inte alls uttrycka det så. Jag ser det mer som att vi handleder : En kvalitativ studie om förskollärares respektive barnskötares resonemang gällande arbetsfördelning och delegering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Amanda Gerhardsson; Amanda Krook; [2020]
    Nyckelord :Lpfö18; delegering; arbetsfördelning; ansvarsfördelning; arbetsuppgifter; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv undersöka hur förskollärare respektive barnskötare resonerar gällande hur arbetsfördelningen mellan förskollärare och barnskötare ser ut, samt om arbetsuppgifterna skiljer sig åt mellan yrkesrollerna i praktiken. I och med förskolans nya läroplan (2018) har förskollärares särskilda ansvar förtydligats, vilket medfört ett särskilt ansvar att realisera läroplanens intentioner och att delegera ut arbetsuppgifter i arbetslaget. LÄS MER