Sökning: "barnsyn det kompetenta barnet"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden barnsyn det kompetenta barnet.
1. Barns inflytande i förskolans undervisning : Tillvägagångssätt och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka olika tillvägagångssätt som förskollärare använder för att främja barns inflytande i planerad undervisning, samt vilka utmaningar arbetet medför. Vi har valt att undersöka detta mot bakgrund av den osäkerhet bland förskollärare som tidigare forskning visat på inom området. LÄS MER
2. "Jag tänker på det kompetenta barnet." : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur förskollärare resonerar kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan. Studiens frågeställningar behandlar följande: Hur resonerar förskollärare kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan? Hur och när beskriver förskollärare att de yngsta barnen ges möjlighet till delaktighet på förskolan? Med de yngsta barnen avses barn mellan ett och tre år i studien. LÄS MER
3. Barns röster är viktiga : Pedagogers erfarenheter av arbete med delaktighet och barns perspektiv i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares erfarenheter om deras uppfattningar kring hur barns delaktighet och perspektiv kan få synliggöras i verksamheten på förskolan. Denna studie genomförs för att bidra med ytterligare kunskap, då det finns en begränsad forskning kring de yngsta barnens delaktighet och perspektiv i förskolan. LÄS MER
4. En kvalitativ studie om pedagogens deltagande roller - som hinder och möjlighet i barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to investigate the view of educators on their participation in free play in preschool. Free play is a typical activity for preschool. Engdahl & Ärlemalm-Hagsér (2015) highlight Fröbel as creator of the concept of free play. LÄS MER
5. Miljön och materialets betydelse när sex Reggio Emiliaförskolor presenterar sin verksamhet : En retorisk analys av sex förskolors hemsidor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The aim of the study is to conduct a qualitative rhetorical analysis of websites where Reggio Emilia-inspired preschools present their pedagogy to gain increased knowledge of the content that is written, focusing on the environment and materials. The environment is important in the Reggio Emilia pedagogy and they are convinced that the environment is of great importance for children's play, interaction, and upbringing into a democratic society. LÄS MER