Sökning: "barnsyn dewey"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden barnsyn dewey.

  1. 1. ATT SE MÖJLIGHETERNA : En studie om barns koncentrationssvårigheter inom Reggio Emilia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Kristin Brohede; Caroline Holst; [2013]
    Nyckelord :Reggio Emilia; concentration difficulties; early childhood education; approach; child perspective; Dewey; democracy; Reggio Emilia; koncentrationssvårigheter; förskola; förhållningssätt; barnsyn; Dewey; demokrati;

    Sammanfattning : Koncentrationssvårigheter är något som förskollärare bör ha kännedom om för att kunna möta barnen i förskolan. En pedagogisk filosofi som är aktuell är Reggio Emilia. LÄS MER

  2. 2. Att få bestämma : En studie om barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Åkerström; Jennie Nilsson; [2011]
    Nyckelord :barns inflytande; bestämma; makt; lyssna;

    Sammanfattning : Sammanfattning Både Läroplanen för förskolan (Lpfö98/2010) och den forskning vi i vår studie tagit del av framhäver vikten av barns inflytande i förskolan. Bland annat poängterar filosofen och pragmatikern John Dewey (1916/1999) att vägen till ett demokratiskt samhälle bör starta med de yngre barnen, och att de genom miljön ska få erfara allas lika värde. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till barnen och kunskapande : En jämförande studie mellan en Reggio Emilia förskola och en traditionell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Karolina Hernandez; [2011]
    Nyckelord :child view; view of knowledge; learning; teachers’ role.; Barnsyn; kunskapssyn; lärande; lärarens roll;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to determine which approach preschool teachers from a Reggio Emilia inspired preschool and a traditional preschool have on children, knowledge, learning and their own role in children’s learning. The two pedagogical approaches have different basic visions; Reggio Emilia follows the thoughts of Lori Malaguzzi and the traditional preschool follows the Swedish curriculum Lpfö 98. LÄS MER