Sökning: "barnsyn"

Visar resultat 16 - 20 av 415 uppsatser innehållade ordet barnsyn.

  1. 16. Bemötande av barn i affekt : En kvalitativstudie om förskollärarens roll och strategier vid bemötande av barn i affekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zahra Imad Jalil; Ruaa Fareed Habeeb; [2023]
    Nyckelord :Barn i affekt; Mentaliserings förmåga; Affektsmitta; Lågaffektiv bemötande; Barnsyn; Förskollärararens förhållningssätt; Relationell perspektiv; Affektteori;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker förskollärarnas åsikter och erfarenheter av affekt och affektsituationer samt deras syn på det stöd de erhåller från verksamheten för att effektivt bemöta barn i affekt. Genom semistrukturerade intervjuer har åsikter, strategier och uppfattningar samlats in från erfarna förskollärare. LÄS MER

  2. 17. “Vad har du ritat?" : Om användning av estetiska uttrycksformer på Reggio Emilia- och Waldorfförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kathi Fuhrmann; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttryckssätt; Kommunikation; Läroplan för förskolan; Reggio Emilia; Waldorf;

    Sammanfattning : I Sverige måste alla förskolor följa den statliga läroplanen för förskolan Lpfö 18. Samtidigt finns det olika pedagogiska profiler med individuella värderingar, barnsyn och föreställningar om barns lärande. LÄS MER

  3. 18. Undervisning för de yngsta barnen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av undervisning

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Andersson; Sofia Finnström; [2023]
    Nyckelord :De yngsta barnen; förskollärare; konstruktioner; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att utifrån förskollärares beskrivningar synliggöra olika konstruktioner av undervisning för de yngsta barnen. Studien grundar sig i socialkonstruktionismen som redogör för att våra erfarenheter och uppfattningar om omvärlden är socialt konstruerade. LÄS MER

  4. 19. Är det delaktighet och inflytande? Eller? : En studie om förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jasmine Henriksson; Sara Dulce de Almeida da Silva; [2023]
    Nyckelord :Participation; Barn; delaktighet; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inflytande;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan står det att barn har rätt till delaktighet och inflytande, det finns därför ett ansvar från förskolans sida att se till att barn får det. Samtidigt finns där en del osäkerhet kring vad begreppen delaktighet och inflytande innebär och hur detta arbete ska omsättas i praktiken. LÄS MER

  5. 20. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Petronella Jildenfors; Wilma Jansson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskollärare; uppfattningar; möjligheter; utmaningar; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar. Studien motiveras utifrån en brist på tidigare forskning om vilka uppfattningar förskollärare har till digitala verktyg i förskolan. LÄS MER