Sökning: "barthes konnotation"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden barthes konnotation.

  1. 1. Wellness i västvärlden – hälsa, självförbättring eller besatthet : En komparativ semiotisk analys om skillnader och likheter i den svenska och amerikanska wellnesskulturen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maja Engebö Cedergren; [2023]
    Nyckelord :wellness; semiotik; denotation; konnotation; ikon; index; symbol; postfeminism; attribut; klass;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att se vilka likheter och olikheter som går att finna i den västerländska wellnesskulturen i en svensk och amerikansk kontext. Detta gör jag för att utröna vilka underliggande samhälleliga ideologier och budskap kopplat till en normativ och ensidig syn på hälsa som kommer till uttryck inom de valda kontexterna. LÄS MER

  2. 2. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  3. 3. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Könsneutralitet; mode; performativitetsteori; reklam; visuell bildanalys; socialsemiotik; normer och stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER

  4. 4. Med stereotypen som vapen : En semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringskampanjer 2018-2021

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Michelle Benkus; Stina Rix; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; semiotik; reklam; representation; maskulint; feminint;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en kvalitativ semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringsfilmer mellan 2018-2021. Detta för att studera hur unga kvinnor representeras i Försvarsmaktens rekryteringsfilmer ur ett genusperspektiv, huruvida och i så fall på vilka sätt genusstereotypa kvinnliga representationer synliggörs och om motstridiga föreställningar kopplat till genus framkommer. LÄS MER

  5. 5. Rösta på oss!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Brandt; [2020]
    Nyckelord :politik; politisk kommunikation; personifikation; valaffischer; semiotisk analys; Centerpartiet; Liberalerna; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vart fjärde år, i valtider, uppstår en viss typ av kommunikation då och enbart då. Valaffischer trycks än idag i stora upplagor och sätts upp vid valda platser i hela Sverige, vilket leder till en stor exponering hos invånarna. LÄS MER