Sökning: "barthes myter"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden barthes myter.

  1. 1. Konstruktion eller rekonstruktion? : En strukturerad observationsstudie över hur fornnordisk religion gestaltas i TV-serien Vikings

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josef Zander; [2023]
    Nyckelord :Structured observation; Norse mythology; Myths; Rituals; Popular culture; Strukturerad observation; Nordisk mytologi; Myter; Ritualer; Populärkultur;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to observe how the pre-Christian mythology of Scandinavia, commonly known as Norse mythology, is depicted during the first season of the History Channel TV-series Vikings from 2013, and to analyze how well those depictions correspond with modern day knowledge of that mythology. More specifically this essay studies how the pre-Christian gods, myths and rituals are depicted. LÄS MER

  2. 2. Att låta samvetet ta semester : En semiotisk innehållsanalys av resereklam

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linnea Connysson; Anton Rockström; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; myter; Barthes; turism; resebolag;

    Sammanfattning : What this study aimed to find out was mainly which contemporary myths and values areembodied in commercials where travel companies are the sender. We also intended toinvestigate how trips abroad are portrayed in these commercials. LÄS MER

  3. 3. Med stereotypen som vapen : En semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringskampanjer 2018-2021

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Michelle Benkus; Stina Rix; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; semiotik; reklam; representation; maskulint; feminint;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en kvalitativ semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringsfilmer mellan 2018-2021. Detta för att studera hur unga kvinnor representeras i Försvarsmaktens rekryteringsfilmer ur ett genusperspektiv, huruvida och i så fall på vilka sätt genusstereotypa kvinnliga representationer synliggörs och om motstridiga föreställningar kopplat till genus framkommer. LÄS MER

  4. 4. TASTE - An investigation on taste and class in relation to - kitsch, art and commodified luxury.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Viktoria Marie Madsen; [2021]
    Nyckelord :Smag; Klassedistinktion; Habitus; Kulturel kapital; Pierre Bourdieu; Cindy Sherman; Louis Vuitton; Artification; Postmodernisme; Pop kultur; Kitsch; Luksus; Roland Barthes; Myter.;

    Sammanfattning : This thesis takes a closer look at the phenomena of taste in relation to kitsch, art and luxury, analyzing a visual campaign, by the luxury brand Louis Vuitton. The visual campaign is made by Louis Vuitton to promote a collaboration with the postmodern artist Cindy Sherman. LÄS MER

  5. 5. Mäster Tinglöf och djävulens urmakare : En studie i Tinglöf-mytens uppkomst och utveckling från åren 1751-2021.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Andersson; [2021]
    Nyckelord :tinglöf; mäster; historia; folkloristik; sägner; djävulen; urmakare; myter; mytbildning; myt; barthes; ekshärad; wolf-knuts; karlstad universitet;

    Sammanfattning : Johan Tinglöf var en urmakare och smed som levde i 1700-talets Ekshärad. Han har lämnat efter sig många myter och berättelser där det sägs att han ska ha varit i förband med djävulen som gav honom trollkunnighet. LÄS MER