Sökning: "basic math knowledge"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden basic math knowledge.

  1. 1. Mikrokulturer i tre matematiklärares klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Mikael Bergman; [2022]
    Nyckelord :Mathematics education; micro cultures; Scaffolding; development zones.; Matematikundervisning; mikrokulturer; Scaffolding; utvecklingszoner.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med studien var att undersöka hur mikrokulturer i klassrum påverkar elevernas resultat inom matematik. I denna studie observerades och intervjuades tre lärare kring deras undervisningsmetoder och användning av extra resurser.  I studien framkom att de tre lärarna hade flera olikheter i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Rätten att få låta! -en kvalitativ studie kring barns musicerande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erika Allinger; Sofia Jensen; [2021]
    Nyckelord :Early childhood education; Preschool; Music; Habermas; Vygotskij; Pedagogik; Förskola; Musik; Habermas; Vygotskij;

    Sammanfattning : The following content is a way of trying to understand how music is practiced in Swedish preschools. To understand this, we have looked into preschool teachers' interest and knowledge in music, to see if or how their musical background may affect their teaching methods and didactics about music. LÄS MER

  3. 3. Varför vänta, när matematiksvårigheter kan förebyggas i förskoleklass?

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Lindskog; [2020]
    Nyckelord :intervention; intensive tuition; math difficulties; mathematics; number sense; preschool class;

    Sammanfattning : To have a basic number sense is important for mathematical understanding. Interventions in preschool class has shown significant positive effects on student’s mathematical development throughout elementary school. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik : En intervjustudie om hur svenska skolor arbetar med särskilda åtgärder och vilka dilemman som stöts på

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ann Brattström; [2020]
    Nyckelord :Newly arrived middle school students; basic math knowledge; special measures; dilemma; Nyanlända mellanstadieelever; grundläggande matematikkunskaper; särskilda åtgärder; dilemma;

    Sammanfattning : När nyanlända elever, som kommer till Sverige i åldern 9 till 12 år, har stora kunskapsluckor i matematikkunnandet blir det ett utmanande arbete för den svenska skolan att tillgodose dessa elevers behov av stöd. Syftet med denna studie är fördjupa kunskap om hur svensk skola arbetar med nyanlända mellanstadieelever som på grund av bristande grundläggande matematikkunskaper är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Kan vi lära in genom att gå ut? : En innehållsanalys av resursmaterial för utomhusmatematik, med fokus på geometri.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap

    Författare :Josefine Persson; [2016]
    Nyckelord :Outdoor education; outdoor math; geometry; content analysis; competences; Van Hielen; Utomhuspedagogik; utomhusmatematik; geometri; innehållsanalys; kompetenser; Van Hielen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka matematiska kompetenser och nivåer inom geometriskt tänkande som främjas i olika resursmaterial, inom utomhusmatematik. För att få reda på detta gjordes en innehållsanalys av sex resursmaterial, med en kvantitativ ansats. LÄS MER