Sökning: "beauty influencer."

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden beauty influencer..

  1. 1. KOMMODIFIERING AV KROPPSAKTIVISMEN. En kvantitativ och etnografisk innehållsanalys av svenska kroppsaktivsters innehåll på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Clara Nicklasson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Kommodifiering; kroppsaktivism; influencers; influencer marketing; Instagram; postfeminism; nyliberalism;

    Sammanfattning : Throughout the history, women have been exposed to and affected by normative ideals concerning their appearance and body-size. As an opposition to this, certain political movements have evolved and grown, like body- and fat activism, to challenge the current destructive ideals. LÄS MER

  2. 2. Sexistisk reklam i influencers personliga kanaler. En kvalitativ intervjustudie om unga människors uppfattning och värdering av influencer-reklam på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Wilma Reis; [2024-03-01]
    Nyckelord :Receptionsforskning; Electronic word-of-mouth; influencer-reklam; Instagram; sexistiskt innehåll; könsdiskriminerande reklam; unga människor;

    Sammanfattning : This study examines what perspectives there are among young Swedish adults and how they perceive sexist content on Swedish influencers´ personal Instagram accounts in relation to gender-discriminatory advertising. To do so, six qualitative interviews have been conducted with both men and women aged 20 to 30, who all live in Sweden, specifically in Gothenburg. LÄS MER

  3. 3. Influencers och skönhetsideal :   ’’Dom är ju snygga även om deras utseende är fejk’’  

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Nordlund; Sjölén Simone; [2023]
    Nyckelord :Social media; Influencer; Cosmetic procedures; Beauty standards; Impact; Sociala medier; Influencer; Skönhetsingrepp; Skönhetsideal; Påverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och diskutera huruvida influencers påverkar människor när det kommer till skönhetsideal. Undersökningen syftar till att öka förståelsen för vilka faktorer som kan ligga bakom att personer överväger eller beslutar sig för att göra ett skönhetsingrepp. LÄS MER

  4. 4. Are you fitting in? A study on the effects of fitness influencers on male body image

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Marketing and Logistics

    Författare :Anne Heinicke; Zoe Vagic; [2023]
    Nyckelord :body image; fitness influencer; body dissatisfaction; social comparison theory;

    Sammanfattning : Background: The ideals of beauty standards had been under constant change throughout history, and quite often would remain out of reach to the determent of many. The application of an idealized image of oneself remains a powerful tool when it comes to persuasion in social media and marketing. LÄS MER

  5. 5. Flödets Arkitekt : Hur medie- och informationskunnighet formar unga kvinnors upplevelser av skönhetsindustrin på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Nadie Vainio Ali; Elin Torndal; [2023]
    Nyckelord :Unga vuxna; ungdomar; kvinnor; tjejer; digitalisering; sociala medier; Instagram; medie- och informationskunnighet MIK ; media literacy; media and information literacy; källkritik; reklam; informationsbeteende; informationspraktik; självbild; ideal;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how media and information literacy (MIL) among young women affect their views on beauty-related advertisements and posts on Instagram, in accordance with infrastructure knowledge, mental health and purchase behavior. This is conducted through semi-structured interviews with 6 young Swedish women in the age range of 20-25 years old, through which an analysis of the retrieved answers is made. LÄS MER