Sökning: "bedömning av barn"

Visar resultat 1 - 5 av 468 uppsatser innehållade orden bedömning av barn.

  1. 1. Gemensam vårdnad - mammas eller pappas bästa? En studie av genus och föräldraskap i socialtjänstens vårdnadsutredningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lotta Lindqvist; [2021-07-02]
    Nyckelord :gemensam vårdnad; moderskap; faderskap; genus; familj;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur socialtjänsten i vårdnadsutredningar konstruerar och bedömer föräldraskap för mammor respektive pappor när de föreslår gemensam vårdnad. Vidare syftade studien till att undersöka och synliggöra hur argumentationen för förslaget om gemensam vårdnad fördes i utredningarna. LÄS MER

  2. 2. Barn som upplever våld i nära relationer en kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter av att arbeta med våldsutsatta barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Agnes Johansson; Dielza Jahiu; [2021-05-26]
    Nyckelord :barn; våld i nära relationer; socialtjänsten; gräsrotsbyråkrater; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka socialsekreterares erfarenheter av att arbeta med barnsom upplevt våld i nära relationer med fokus på vilka möjligheter de har att upptäcka ochskydda barnet utifrån bedömning av barnets behov. Studien grundar sig på kvalitativasemistrukturerade intervjuer med fem stycken yrkesverksamma socialsekreterare som arbetarinom socialtjänsten Barn och unga inom samma kommun. LÄS MER

  3. 3. Prestation på nonordsrepetition hos barn med kvarstående talstörning efter 6 års ålder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Josefine Sigvant; Matilda Rane; [2021-02-12]
    Nyckelord :nonordsrepetition; PPC; auditiv diskrimination; orofacial funktion; talstörning; nonword repetition; PPC; nonword discrimination; orofacial function; speech sound disorders;

    Sammanfattning : The aim of the present study was to investigate nonword repetition performance in 58 children between 6:0–16:8 years of age with persisting speech sound disorders. The nonword repetition was administered with nonwords from the Swedish test Nya Nelli. LÄS MER

  4. 4. Återberättarförmågan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lova Dahl Barre; Hanna Forslund; [2021-02-12]
    Nyckelord :Återberättande; barn; flerspråkighet; språkstörning; Bussagan; NAP; Narrative retelling; children; multilingualism; Developmental language disorder; Bus story test; NAP;

    Sammanfattning : The present study investigated narrative retelling with the Busstory test in five and six-year-old monolingual and multilingual childrenwith early identified developmental language disorder (DLD). Theparticipant’s retelling was assessed with The Bus Story Test and NarrativeAssessment Profile (NAP). LÄS MER

  5. 5. Lyssnarförståelighet avseende tal från barn med avvikande tal – effekter av dialekt och uppspelningsmedium

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emil Brynte; [2021-02-03]
    Nyckelord :Förståelighet; barn; tal- och språkstörning; dialekt; uppspelningsmedium.; Intelligibility; children; speech sound disorder SSD ; dialect; presentation mode;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how two different factors can affect the result on assessment of intelligibility. One research question examined whether dialect of speakers and listeners affected intelligibility. Another research question examined whether differences in listener intelligibility existed for audio or video medium. LÄS MER