Sökning: "bedömning av läsförståelse"
Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden bedömning av läsförståelse.
21. Stöd är alltid välkommet : en studie av nationella bedömningsstödet i förhållande till läsundervisning och speciallärarens uppdrag
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Då svenska elevers resultat i läsförståelse rasade i PISA-undersökningar fick Skolverket i uppdrag av regeringen att arbeta fram stödåtgärder, ett obligatoriskt och nationellt bedömningsstöd för årskurs 1, som skulle kartlägga elevens läskunskaper och kunna bidra med att förbättra elevernas läsförståelse. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur några lärare i de tidiga skolåren uttrycker att resultaten av bedömningsstödet legat till grund för efterföljande läsundervisning. LÄS MER
22. Läsförståelse som fenomen och dess betydelse i alla ämnen : en kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studiens syfte var att genom intervjuer med låg- och mellanstadielärare, undersöka hur de uppfattar fenomenet läsförståelse och hur de arbetar i sin undervisning för att främja elevers läsförståelse i alla ämnen. Studien är kvalitativ med en fenomenografisk metodansats. LÄS MER
23. Formativ bedömning som strategi med fokus på läsförståelse
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att presentera, sammanställa och analysera systematiska studier i form av olika vetenskapliga artiklar och rapporter inom formativ bedömning av elevernas läsförståelse. Vidare är syftet med kunskapsöversikten att besvara följande frågeställningar: Vilka likheter och skillnader vad gäller syfte, metod och resultat går att urskilja i studierna? Hur framställs formativ bedömning av elevers läsförståelse i vetenskapliga artiklar? Vilka strategier av formativ bedömning identifieras i artiklarna? I kunskapsöversikten kartläggs och redovisas tio internationella studier från Sverige, USA, Tyskland, Frankrike och Norge. LÄS MER
24. Bedömning av läsförståelse : En kvalitativ undersökning av några lärares förutsättningar och inställningar till bedömning av läsförståelse.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på om några lärare anser att bedömning av läsförståelse har betydelse för elevers läsförståelseutveckling, samt belysa hur lärarna ser på sina förutsättningar att bedöma läsförståelse. Lärarnas tankar om ämnet exponeras genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
25. Räkna med svenska som andraspråk – ett andraspråksperspektiv på nationella prov i matematik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I föreliggande rapport undersöks nationella provet i matematik åk 9 ur ett andraspråksperspektiv. Frågan som ställs är hur provet och dess validitet påverkas av situationen som uppstår när andraspråkselever på IM Språkintroduktion gör provet, och denna besvaras genom analys av insamlade elevlösningar samt genom intervjuer med lärare och elever på IM Språkintroduktion. LÄS MER