Sökning: "bedömning av nyanlända elever"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden bedömning av nyanlända elever.

  1. 1. Engelskundervisning för nyanlända elever i grundskola årskurs 4-6 : En studie om de utmaningar och anpassningar som engelsklärare gör i undervisningen av nyanlända elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lames Edrees; Nirouz Abd Talas; [2022]
    Nyckelord :nyanlända elever; digitala verktyg; språkutvecklande undervisning; interkulturellt lärande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om de utmaningar som engelsklärare möter i undervisning av nyanlända elever och hur de anpassar sin undervisning för att nyanlända elever ska klara godkänt i engelska.Studien utgår från tidigare forskning som har visat att skolan och lärarna inte har tydliga strukturer och regler när det gäller mottagning, undervisning och bedömning av nyanlända elever och till och med att samverkan mellan personalen är dålig, samt att det är svårt för nyanlända elever att inhämta kunskap på ett språk som de inte behärskar. LÄS MER

  2. 2. Klarar sig smarta elever på egen hand? : En intervjustudie om andraspråkselever med särskild begåvning

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Kavalenka; [2022]
    Nyckelord :Gifted and talented; second language; newly arrived; socio-cultural perspective; dilemma perspective.; Nyckelord Särskild begåvning; svenska som andraspråk; nyanlända; sociokulturellt perspektiv; dilemmaperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förutsättningar i skolan för elever med särskild begåvning och andraspråk utifrån några lärares uppfattningar och erfarenheter. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med två lärare i svenska som andraspråk och tre specialpedagoger. LÄS MER

  3. 3. Upplevelser av samhällskunskapsundervisning för döva nyanlända : En kvalitativ fallstudie om döva och hörselskadade nyanlända elevers upplevelser av samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Madan; [2021]
    Nyckelord :döv; hörselskadad; nyanlända; samhällskunskap; teckenspråk;

    Sammanfattning : Den här fallstudien, med kvalitativ inriktning, undersöker 1. döva och hörselskadade nyanlända elevers upplevelser av samhällskunskapsundervisning i svenska skolor, 2. samhällskunskapslärares perspektiv och upplevelser av samhällskunskapsundervisningen med döva och hörselskadade nyanlända elever. LÄS MER

  4. 4. "Spindeln i nätet och nageln i ögat" : Speciallärares kartläggning och identifikation av nyanlända elever med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Christel Stenberg; Nina Fjeldly; [2021]
    Nyckelord :Mapping; Newly arrived; Special needs educators; Specific writing and reading difficulties; Language impairment.; Kartläggning; Nyanlända; Speciallärare; Specifika skriv- och lässvårigheter; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Examensarbetets syfte är att bidra med kunskaper om hur några speciallärare kartlägger och identifierar nyanlända elever i grund- och gymnasieskolan med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter, såsom språkstörning och dyslexi, till skillnad från mer vanliga andraspråkssvårigheter som uppstår i mötet med det nya språket. Vi vill lyfta några speciallärares uppfattningar och beskrivningar om kartläggning till ytan och öka förståelsen hos berörda aktörer inom och utanför skolan. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av nyanlända elevers kunskaper : En kvalitativ studie om upplevelser som lärarna på lågstadiet har av bedömning av nyanlända elevers kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Dilbreen Bettran; Leonor Leao; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända elever; kunskap; bedömning; lågstadiet; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa lärares upplevelser om bedömning av nyanlända elevers kunskaper utifrån ett fenomenografiskt perspektiv. Utifrån studiens syfte formulerades tre frågeställningar som behandlar lärarnas upplevelser av bedömning, hur de upplever stöd och resurser i bedömningen av nyanlända elevers kunskaper och om det finns skillnader i sättet som lärarna bedömer beroende på när de har tagit sin lärarexamen. LÄS MER