Sökning: "bedömning av yrkeskunskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden bedömning av yrkeskunskaper.

  1. 1. ”Det vore ju bra om vi talade samma språk” : En kvalitativ intervjustudie om APL-handledarnas upplevelser om skolans kunskapskrav, hur kommunikationen fungerar mellan skola och arbetsplats och på vilka grunder yrkesläraren betygsätter eleven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marie Morén; [2020]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; APL; bedömning av yrkeskunskaper; elever på vård- och omsorgsprogrammet och sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka uppfattningar som handledarna har om skolans kunskapskrav, hur kommunikationen mellan skola och arbetsplats fungerar och på vilka grunder yrkesläraren betygsätter eleven. Som yrkeslärare är det många perspektiv att ta hänsyn till och arbetet med arbetsplatsförlagt lärande är komplext. LÄS MER

  2. 2. Verksamma floristers syn på vilka kunskaper och kompetenser som leder till anställningsbarhet inom floristyrket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Roxberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad verksamma florister har för syn på anställningsbarhet inom yrket. Som förberedelse till studien har jag tagit del av tidigare forskning om anställningsbarhet, kvalitetsarbete inom gymnasieskolans yrkesprogram, en avhandling om bedömning av yrkeskompetens samt andra studentarbeten. LÄS MER

  3. 3. Yrkeslärares bedömning av byggelever i verkstadsämnet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marcus Sandström; [2012]
    Nyckelord :bedömning; Bygg- och anläggningsprogrammet; yrkesl;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteSyftet med detta arbete var att undersöka om bygglärarens yrkesutbildning och yrkesbakgrund har betydelse förbedömningen av yrkeseleverna på Bygg- och anläggningsprogrammet och vilka kunskaper som bygglärare bedömerunder verkstadslektionerna. Verkstadslektionerna är den ena av de två praktiska delarna av Bygg-ochanläggnigsprogramet och den del där byggläraren bedriver praktiska lektioner. LÄS MER

  4. 4. Handledaren – en viktig kugge i elevens lärande : En studie om handledarnas kompetens och det arbetsplatsförlagda lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Glenn Andersson; Maria Spångberg; [2012]
    Nyckelord :kompetens; handledning; arbetsplatsförlagd utbildning arbetsplatsförlagt lärande; kunnande; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken kompetens skolan tycker är viktig för handledning under det arbetsplatsförlagda lärande (APL) samt några handledares syn på sin egen kompetens att handleda elever under praktiken. I vår undersökning finner vi att skolan/huvudmannen inte alltid ställer de rätta kraven för att APL ska kunna ge eleven den bästa praktiken. LÄS MER

  5. 5. Skolans intentioner och arbetslivets förväntningar : Interaktion mellan två kunskapskulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Cecilia Asplid; Helén Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Hotell- och restaurangprogrammet; bedömning; teoretisk och praktisk kunskap; arbetsplatsförlagd utbildning; anställningsbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om gymnasieutbildningen inom Hotell- och restaurangprogrammet lever upp till restaurangbranschens förväntningar. Avsikten med arbetet är även att ta reda på hur samarbetet mellan skola och arbetsliv fungerar samt vilka kunskaper som eleven förväntas ha efter avslutad utbildning. LÄS MER