Sökning: "bedömning betygsättning konkretisera"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden bedömning betygsättning konkretisera.

  1. 1. Bedömning och betygsättning av rörelsekvaliteter : En kvalitativ studie av lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreas Larsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Trots omfattande reformer och ändringar av både skolans läroplaner och betygssystem har forskning visat på en alltjämt fortsatt problematik gällande likvärdighet vid bedömningar och betygsättning. Särskilt problematiskt för ämnet idrott och hälsa är utmaningen med att bedöma elevernas rörelsekvaliteter. LÄS MER

  2. 2. Läroplanens betygskriterier och mål i instrumentkurserna : En studie i musikalisk bedömning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Oscar Olsén; [2022]
    Nyckelord :Instrumentalundervisning; gymnasieskolan; pedagogik;

    Sammanfattning : Det här utvecklingsarbetet tar avstamp i de olika problematiska aspekter som kan uppstå vid bedömning av gymnasieelevers musikaliska prestationer. Det handlar i synnerhet om de vaga och subjektiva målformuleringar som finns skrivna i läroplanens kursmål gällande instrumentalspel. LÄS MER

  3. 3. Lärares röster om det nationella provets roll som likvärdighetsfrämjande betygsunderlag i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Berg; [2020]
    Nyckelord :bedömning; betygsättning; likvärdighet; matematik; nationella prov;

    Sammanfattning : En betydande andel av Sveriges gymnasieelever elever får högre betyg i sina kurser än de presterar på det nationella provet medan en mycket liten andel elever får ett lägre kursbetyg. Relationen mellan provbetyg och slutbetyg skiljer sig dessutom mellan olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Rekreation eller examination? : En studie av relationen mellan friluftsliv och betygsättning i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Gabriel Andersson; Jesper Engstrand; [2018]
    Nyckelord :Betyg; Bedömning; Friluftsliv; Grundskola; Idrott och hälsa; Läroplansteori; Bernstein;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att studera relationen mellan ämnesområdet friluftsliv och betygssättning. Arbetet har utgått från två frågeställningar: Vilka arbetsformer har lärarna i friluftslivsundervisningen och hur resonerar lärare kring betygsättning av friluftslivsundervisningen. LÄS MER