Sökning: "bedömning en konst"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden bedömning en konst.

  1. 21. Lära för livet 2018 : en studie om bedömning av elevers kunskapsutveckling i träningsskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Desirée Almén; [2018]
    Nyckelord :Kunskapsbedömning; formativ bedömning; feedback; dokumentation; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med kunskap om hur lärare använder kunskapsbedömning inom grundsärskolan inriktning träningsskola. Frågeställningar som har besvarats är hur lärare planerar, genomför och bedömer elevers kunskapsutveckling i grundsärskolan inriktning träningsskola, vilka metoder och verktyg som används för att bedöma dessa elevers lärande och utveckling, samt vad kunskapsbegreppet har för innebörd för lärare i grundsärskolans inriktning träningsskola. LÄS MER

  2. 22. "Det är verksamheten som ska bedömas och inte barnet" : Förskollärares konstruktion av barnet i utvärdering och uppföljning

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Josefina Johansson; Sandra Forssell; [2018]
    Nyckelord :bedömning; förskola; förskollärare; utvärdering; uppföljning;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan ska förskolans verksamhet kontinuerligt och systematiskt utvärderas,följas upp och utvecklas för att skapa en god kvalitet. Genom att dokumentera barnets utveckling och lärande kan den pedagogiska verksamheten analysera och utvärdera hur verksamheten tillgodoser barnets möjligheter till utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 23. "Det är att veta hur naturen fungerar" : En studie om lärares bedömningar av elevers naturvetenskapliga kunskaper i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Rutberg Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; Naturvetenskapliga ämnen; NO; Grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om på vilka olika sätt lärare i grundskolans tidigare år bedömer elevers kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 1–3. På vilka kvalitativt olika sätt lärare bedömer elevers naturvetenskapliga kunskaper i relation till kunskapskraven samt vad lärare betonar som särskild central kunskap i NO var de frågeställningar som låg till grund för studien. LÄS MER

  4. 24. Samtidskonstens roll och betydelse inom bildundervisningen : En litteraturstudie av forskning som behandlar samtidskonst och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Mikael Gjörwell; [2018]
    Nyckelord :samtidskonst; bildundervisning; museipedagogik; bilddidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker de faktorer som kan påverka samtidskonstens roll och betydelse i dagens bildundervisning genom att titta på resultat från tidigare studier relaterade till ämnet. Studien är en systematiskt littereraturstudie med kvalitativ ansats, baserad på hermeneutisk metod. LÄS MER

  5. 25. Formativ bedömning i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Gillnäs; [2017]
    Nyckelord :Formativ bedömning; feedback; SO-undervisning; grundskolan; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra och diskutera hur lärare uppfattar begreppet formativ bedömning i relation till undervisningen i de samhällsorienterade ämnena. För att besvara studiens syfte samt frågeställningar genomfördes semistrukturerade intervjuer med sammanlagt sex lärare som undervisade i de samhällsorienterande ämnena i årskurs 4–6. LÄS MER