Sökning: "bedömning estetisk"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden bedömning estetisk.

  1. 1. Personligt-, konstnärligt-, musikaliskt eller unikt uttryck? En aktionsstudie på ett estetiskt program, hur kommunikation kring kunskapskravet rörande personligt uttryck kan underlättas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Herman Danielsson; [2022]
    Nyckelord :Personligt uttryck; Musik; Sång; Bedömning; Gymnasium; Personal expression; Music; Singing; Assessment; Highschool; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay is a qualitative action study that through interviews studies how teachers and students in an aesthetics program in highschool defines and thinks about the term “personal expression” and what the student should do to meet the expectations for fulfilling the requirements concerning that particular grade. The purpose is to increase the knowledge about what differences and similarities there are, learn about the students perspective and suggest pedagogical actions based on the results that can favor the communication about the assessment between students and teacher. LÄS MER

  2. 2. Betygssättning i gehör och musiklära - en studie ur elevens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Timothy Wetterlin; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; Elevperspektiv; GeMu; Kunskapskrav; Musikpedagogik; Tolkning; Utbildningsvetenskap. Assessment; Educational Science; Interpretation; Knowledge Requirements; Music Education; Student Perspective.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som blivande musiklärare på gymnasienivå har jag fått intresse för hur elever bedöms och betygssätts ute på skolor. Detta intresse har legat till grund för detta arbete och syftet med studien är att undersöka några skolors bedömningskriterier i ämnet Gehör och Musiklära och ta reda på elevers uppfattningar om, och erfarenheter av betyg och bedömning. LÄS MER

  3. 3. Jakten på Ägget : En undersökning om hur tematik estetiseras i Guldäggetvinnande reklamfilmer.

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Sofia Lennerbert; [2019]
    Nyckelord :Prisvinnande; Guldägget; Guldäggsgalan; reklamfilm; kreativitet; estetik; retorik; tematik; etik; filmgala; Award Winning; Awards; Volvo; Cancerfonden; Klarna;

    Sammanfattning : En studie kring Guldäggsbelönt reklamfilm där syftet är att ta reda på hur tematik estetiserar i de tre senaste årens vinnare. Det gjordes genom att analysera tre vinnande filmer ur kategorin film från 2018 (Cancerfonden), 2017 (Klarna) och 2016 (Volvo). LÄS MER

  4. 4. Dagvattenhantering i urban miljö : Komplettering av befintliga avvattningssystem i Hemlingby

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för bygg- energi- och miljöteknik

    Författare :Edom Assefa; Bertrand Ngabonziza; [2016]
    Nyckelord :Open stormwater management; PESTEL-analysis; stormwater; stormwater solutions; Öppna dagvattenhantering; PESTEL-analys; dagvatten; åtgärdsförslag;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta fram lösningsförslag som kan komplettera Hemlingbys befintliga avvattningssystem som består av VA-ledningar och dammar. Lösningsförslagen som presenteras i rapporten har tagits fram med hänsyn till nulägesanalysering samt bedömning av nollalternativ. LÄS MER

  5. 5. Att sjunga med konstnärligt och personligt uttryck : Några gymnasielärares reflektioner kring dessa kunskapskrav i MUSINSO3S

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Ann-Ida Schultz; [2014]
    Nyckelord :Personligt uttryck; konstnärligt uttryck; sång; sånglärare; bedömning; subjektivitet; gymnasiet; Gy 2011.;

    Sammanfattning : Sammanfattning I mitt examensarbete har jag undersökt hur sånglärare beskriver och tolkar kunskapskraven personligt och konstnärligt uttryck i kursen MUSINS03S (Skolverket, 2011). Syftet var att jag ville få en djupare förståelse av innebörden i personligt och konstnärligt uttryck i MUSINS03S (Skolverket, 2011) så att mina bedömningar blir mindre personberoende och att jag blir bättre på att förklara och konkretisera kunskapskraven för mina elever och på att ge stödjande återföring på deras prestationer. LÄS MER