Sökning: "bedömning fö"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden bedömning fö.
1. Va äre fö feL på å skrive och taLe mä diaLekt? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare förhåller sig till elevers dialektala inslag i tal och skrift i ämnet svenska
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : This study is based on the spoken and written dialectal expressions which I encountered among students during my practical period in school. The aim of this study is to investigate how many spoken and written dialectal expressions are used by students and, at the same time, if these dialectal expressions may influence Swedish teachers in the assessment process. LÄS MER
2. Arbetsplatsförlagt lärande (APL) - handledares uppfattningar av vad elever ska lära sig samt vad och hur kunskapen ska bedömas
Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Inom ramen för gymnasieskolans yrkesprogram förläggs en del av elevens utbildning på en arbetsplats, APL. APL är betydelsefull för yrkesprogrammen eftersom hela utbildningen syftar till att knyta an till kommande yrkesroll och lära sig yrket tillsammans med redan yrkesverksamma. LÄS MER
3. Väsentlig Anknytning : - Anses anknytningsfaktorerna åretruntbostad, familj och väsentligt inflytande i svensk näringsverksamhet tillräckligt starka att ensamma medföra väsentlig anknytning till Sverige?
Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/IHH, Redovisning och Rättsvetenskap; Högskolan i Jönköping/IHH, RättsvetenskapSammanfattning : I Sverige kan individer antingen bedömas begränsat eller obegränsat skattskyl- diga. Anses individen bosatt, stadigvarande vistas eller väsentligt anknuten fö- religger obegränsad skattskyldighet och svensk beskattningsrätt för samtliga in- komster. IL räknar upp olika grunder på vilka individen kan bedömas väsent- ligt anknuten på. LÄS MER
4. Den formativa bedömningens uppbyggnad- en intervjustudie om lärares arbete med bedömning : En intervjustudie om lärares arbete med bedömning
Master-uppsats, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Bedömning och uppföljning är en stor del av en lärares arbete. Det är viktigt att lärarens bedömning står på rättssäkra grunder samtidigt som den leder eleven mot nya och djupare kunskaper. I den här studien intervjuades gymnasielärare i matematik i avseende på att ta del av deras tankar och åsikter kring bedömningsarbetet. LÄS MER
5. Bedömningsmatriser - några gymnasielärares och gymnasieelevers uppfattningar
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Resultatet visade att då matriser innehöll konkreta kriterier uppfattade lärarna och eleverna att subjektiviteten ibedömningssituationerna minskade. Matriser uppfattades ha en funktion för eleverna eftersom de visade vareleverna befann sig i förhållande till målen och vad de skulle göra för att nå dem. LÄS MER