Sökning: "bedömning för läran"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden bedömning för läran.

  1. 1. Språk, verklighet & medverkansläran – En granskning av gärningsmannaskapets innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Petronella Svensson Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt; criminal law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : When several individuals have been involved in a criminal act, the court allocates roles between perpetrators, instigators, and accomplices. Regarding the first role of responsibility, an individual may himself or jointly with others have carried out the criminal act, alternatively be considered the perpetrator. LÄS MER

  2. 2. Återkrav av överdebiteringar - En studie om passivitet och condictio indebiti

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jonathan Lindström; [2023]
    Nyckelord :avtalsrätt; fordringsrätt; condictio indebiti; Law and Political Science;

    Sammanfattning : When someone has overpaid in the mistaken belief that there was an obliga-tion to pay, the doctrine of condictio indebiti comes into play. For the princi-ples to be applicable, the payment must have no legal basis. A legal basis for the payment exists if there is a contractual basis for it, or if the payment con-stituted a disposition. LÄS MER

  3. 3. Villfarelse, skuld & samurajsvärd – En uppsats om den svenska putativmodellen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Adam Hansson; [2023]
    Nyckelord :straffrätt; criminal law; skuld; putativ; villfarelse; rättfärdigande omständigheter; Law and Political Science;

    Sammanfattning : A situation where a person committed a criminal act due to a misperception of reality is called a putative situation. Putative situations may occur, for example, when someone mistakenly thought they were being attacked and therefore defended themselves, or when someone smashed a car window because they mistakenly thought a dog was trapped in the hot car. LÄS MER

  4. 4. Samhällskunskapsämnets paideia i det senmoderna samhället : en hermeneutisk analys kring ämnets innebörd, undervisning och gymnasielevers perspektiv rörande sina samhällskunskapslärare

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Daniella-Nila Marandidou; [2018]
    Nyckelord :Samhällskunskapslärare; Gymnasieelever; Kunskap; Makt; Lärande; Relation; Feedback; Bedömning; Det senmoderna samhället; Samhällskunskapsundervisning; Kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : I den här magisteruppsatsen undersöks genom en hermeneutisk analys hur samhällskunskapsämnets paideia, alltså ämnets innebörd och lära, framställs i det senmoderna samhället. Dessutom genom kvalitativa intervjuer hur gymnasieelever upplever ”en bra” samhällskunskapslärare i samband med ämnets undervisning och vilka förbättringsförslag de ger till sina respektive samhällskunskapslärare. LÄS MER

  5. 5. ”Alla får inte samma läxa”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stefan Soomro; [2016]
    Nyckelord :läxa; läxpolicy; framgångsfaktor; socialkonstruktionism; specialpedagog;

    Sammanfattning : SammanfattningStefan Soomro (2016). "Alla får inte samma läxa". ("Not everyone gets the same homework".) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER